Pallieterstad haalt voor het eerst kaap van 35.000 inwoners - Lierenaars leggen uit waarom het zo goed wonen is

Op 8 februari 2018, over deze onderwerpen: Diversiteit, Inburgering, Wonen

“Stad met dorpsgevoel en veel groen, wat wil je nog meer?” Nieuwe schapenkop Julie (24): “Alles is dichtbij en je zit direct in groene omgeving” Rasechte Lierenaars: “We zien dat er veel woningen bijgebouwd worden” Ecuadoraanse toeristen: “Wij zouden hier wel willen wonen, en dan in Brussel werken”

Lier groeide in 2017 met 452 'schapenkoppen'. Voor de eerste keer overschreed de stad de kaap van 35.000 inwoners. Nieuwe en oude Lierenaars leggen uit waarom het er zo goed wonen is. Zelfs exotische toeristen willen graag in Lier blijven na een bezoek.

Burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) kijkt niet op van de nieuwe bevolkingscijfers die afgelopen weekend bekendgeraakten. De stad blijkt een van de grootste groeiers van de regio. En dat terwijl andere steden, zoals Antwerpen, juist tegen een stadsvlucht moeten vechten. “Lier bloeit weer op”, zegt burgemeester Boogaerts.

Sterke stijging

“Ons bevolkingsaantal is het laatste jaar inderdaad sterk gestegen. Voor de eerste keer gaan we over de grens van 35.000 inwoners. Er is recent veel gebouwd in Lier. Als ik als burgemeester nieuwe inwoners spreek, hoor ik altijd dezelfde troeven terugkomen. Ze vinden Lier een mooie en gezellige stad. Het is een echte stad, maar de sfeer blijft wel gemoedelijk en sympathiek. Ook het feit dat we veel groen hebben, met onze Vesten, trekt jonge gezinnen aan. Er zijn goede treinverbindingen met Antwerpen en Brussel, wat dan weer pendelaars aantrekt. En ons scholenaanbod is erg groot.”

Rijk aanbod en horeca

Burgemeester Boogaerts zegt dat nieuwe inwoners hem ook altijd enthousiast vertellen dat ze het waarderen dat er zo veel te beleven valt in Lier qua activiteiten. “We hebben een rijk aanbod aan horeca en onze winkelstraten bloeien weer op. Lier bruist opnieuw. Ik merk persoonlijk ook op dat veel oud-Lierenaars terugkeren naar 'Lierke Plezierke' wanneer hun kinderen het huis uit zijn. Tot enkele jaren geleden had Lier een bevolking die licht ouder was dan het Vlaamse gemiddelde. Nu zitten we netjes op het gemiddelde.”

Veertig jaar geleden telde Lier, inclusief Koningshooikt, zo'n tienduizend inwoners minder. In 1800 waren er maar rond de negenduizend Pallieters.

Julie Van Looy (24) is geboren in Wilrijk. Bijna vijf jaar geleden kwam ze in Lier wonen. Een maand geleden werd ze mama van Lily. “Mijn partner is opgegroeid in Lier en zo ben ik hier verzeild geraakt”, vertelt Julie terwijl ze op de Vesten van de winterzon geniet met haar baby. “Ik heb hier ook verpleegkunde gestudeerd, dus ik kende de stad al. En een deel van mijn familie is van Lier afkomstig. Ik woon hier heel graag en heb nog geen moment heimwee naar Antwerpen gehad. Alles is dichtbij, zodat je overal te voet of met de fiets naartoe kan. Ik vond ook werk in Lier. Op tien minuutjes ben ik ter plaatse, waardoor ik niet in de file moet gaan staan zoals veel generatiegenoten.”

“Daarnaast vind ik Lier een heel mooie stad, met prachtige oude gebouwen en de Nete die mooi door de binnenstad kronkelt.”

Marina (60) en 'ik ben geen Johnny' Luc (65) Fraweel zijn rasechte Lierenaars. We lopen hen tegen het lijf in het Stadspark. Ook hun ouders en grootouders woonden al in Lier. “We kijken er niet van op dat de bevolking groeit, want er wordt veel bijgebouwd. Zelf wonen we in de wijk Bogerse Velden aan het Lisp. Daar zijn veel appartementen en sociale woningen bijgekomen. Het verkeer neemt ook toe.”

Of ze het met meer dan 35.000 inwoners al wat te druk beginnen vinden in hun Lierke Plezierke? “Nee, dat niet. Al wordt er wel veel meer georganiseerd dan vroeger. Het is hier het ene evenement na het andere. 's Zomers zie je een pak meer toeristen rondlopen dan vroeger. Ik begrijp die aantrekkingskracht wel”, zegt Luc. “Lier is een mooie stad, met knappe dijken en veel water. Wij willen hier nooit weg.”

Johanna Cruz (28) en Johanna López (27) wonen zelf in de Ecuadoraanse hoofdstad Quito. Momenteel studeren ze respectievelijk in Parijs (Frankrijk) en in Bratislava (Slowakije). “We zijn even op toeristische rondreis”, vertellen de twee Johanna's. “Gisteren bezochten we Brugge. Iemand maakte ons er attent op dat het begijnhof en belfort van Lier op de lijst van Unesco Werelderfgoed staan. We logeren nu in Mortsel.” De meisjes zijn onder de indruk van de Zimmertoren. “Wij willen alle betekenissen van die wijzerplaten kennen”, zeggen ze. Als ze horen waarvoor wij in Lier rondlopen, zeggen ze dat ze ook wel in Lier zouden willen wonen. “In Quito is er zo veel verkeer. Hier kun je overal te voet naartoe. Hoe lang is het van Lier naar Brussel? Stel je voor dat we in Lier een huisje konden kopen, en dan met de trein naar Brussel om te werken. Dat zou ik direct zien zitten.”

kristin matthyssen, GVA