'Gendarmerie' wordt een sociale woonwijk

Op 1 september 2011

Op de meer dan 2.000vierkante meter grote site wil de Lierse Maatschappij voor Huisvesting (LMH) 25 appartementen realiseren plus tien studio's, die zullen worden beheerd door de vzw De Lier, een vereniging die alleenwonende mentaal gehandicapten begeleidt. Het definitieve ontwerp zal pas op 10november gekend zijn, wanneer de jury haar keuze bekendmaakt uit de voorstellen van de zes aangestelde ontwerpers. Het project zou tegen eind 2012 kunnen aanbesteed worden en de werken zouden kunnen starten in het begin van 2013. De bewoners zouden er tegen 2015 hun intrek kunnen nemen.

'We hebben de ontwerpers de opdracht gegeven binnen de bebouwde ruimte 10 studio's en 25 tweeslaapkamerappartementen te voorzien', zegt LMH-directeur Marc Vanden Eynde. 'De doelgroepen zijn kleine gezinnen, senioren en hulpbehoevenden. De site heeft een prachtige ligging, op amper 200meter van de Grote Markt. Het is de bedoeling de vroegere rijkswachtkazerne te behouden, maar de politie- en brandweerkantoren aan de achterzijde te vervangen door een nieuw gebouw. We hebben zonet het resultaat van het bodemonderzoek ontvangen en dat is zeer positief. Er bestaat zelfs een mogelijkheid om een ondergrondse parkeergarage te bouwen.'

4,5 miljoen euro

De totale kost van het project wordt op 4,5miljoen euro geschat. De directeur geeft toe dat het project zonder de hulp van de provincie niet mogelijk zou zijn geweest. 'De provincie wil elk jaar een sociaal voorbeeldproject realiseren met één van haar gemeenten', verklaart gedeputeerde voor Wonen Bart De Nijn (N-VA). 'Die voorbeeldfunctie bestaat erin dat het project stadskernvernieuwend en energiezuinig moet zijn. Het project moet ook levenslang wonen garanderen en de leegstand in het centrum bestrijden. We hebben lang naar deze mogelijkheid in Lier uitgekeken, naar mijn mening één van de mooiste en best bewaarde stadskernen van de provincie. Wij kopen het gebouw voor 820.000euro van de stad en geven het meteen in erfpacht aan LMH voor een eenmalige betaling van 300.000euro en een jaarlijkse pacht van één symbolische euro gedurende 69jaar. Op het einde van de overeenkomst staat het de provincie vrij het door LMH gerenoveerde gebouw te kopen of kan LMH de grond van de provincie kopen.'