137.500 ledlampjes zorgen voor kerstsfeer in binnenstad

Op 7 december 2015, over deze onderwerpen: Toerisme

foto JHS, GVA

Met het ontsteken van de nieuwe kerstverlichting verkeert de stad Lier sinds gisterenavond officieel in kerststemming. Voor de liefhebbers van de 'allermooiste tijd van het jaar' is er de komende weken heel wat te beleven.

"We huren deze kerstverlichting voor vijf jaar, maar elk jaar zullen er andere versieringen in komen. Ook de tekst in de kaders kunnen we jaarlijks aanpassen. De voorbije weken hebben we in de binnenstad en in het centrum van Koningshooikt 137.500 lampjes laten ophangen. Om u een idee te geven: voor het stadhuis alleen werden meer dan 50.000 lampjes gebruikt. Het gaat voor alle duidelijkheid om energiezuinige ledlampjes, waardoor we tegenover vorige jaren 30 procent op de energiefactuur besparen",

berekende burgemeester Frank Boogaerts (N-VA). Na een korte toespraak op de Grote Markt nodigde de burgemeester de aanwezigen uit om de kerstverlichting samen in te wandelen. De lampjes floepten vervolgens straat na straat aan. Eerst op de Vismarkt, daarna op de Werf, het Zimmerplein en in de Eikelstraat.

Als apotheose kregen de aanwezigen als eersten het verlichte stadhuis te zien. Het huren van de kerstverlichting kost de stad 51.000 euro per jaar.

Kerstmarkten

De lichtjes mogen dan al wel fonkelen, op het eerste grote evenement is het wachten tot volgend weekend. Dan vindt de kerstmarkt plaats op de Grote Markt, het Zimmerplein en het Felix Timmermansplein. U vindt er tientallen kraampjes met kerstspullen en allerlei lekkers. Op vrijdag zorgen twee prettig gestoorde vuurbroertjes vanaf 18u voor een vuurspektakel. Op zaterdag en zondag is er vanaf 14u theater en muziek. De Kerstman arriveert op zaterdag 12 december om 14u. In het stadhuis overhandigt de burgemeester de sleutel van zijn huisje op het Felix Timmermansplein. Daar kunt u de Kerstman een bezoekje brengen op zaterdag en zondag tussen

14 en 17u. Ook in het Liers ontmoetingscentrum Den bril (Bril 6) vindt er volgend weekend een kerstmarkt plaats. "Een vintage kerstmarkt", benadrukt Roland De Lathouwer. "Op onze intieme binnenplaats vind je een zeer gevarieerd aanbod. Dat gaat van instellingen zoals de Regenboogschool tot mensen die hun zelfgemaakte spullen aanbieden of hun verzameling kerstbrocante. We overgieten alles met een sausje van vuurkorven, een gezellige cafetaria en op tijd een culturele verrassing."

Onder de kerktoren van deelgemeente Koningshooikt staat de kerstmarkt op zaterdag 19 december vanaf 17u gepland. "Onze dorpsfanfares, het zangkoor, Clown Rocky en de Tirolers brengen bovenop de lichtjes van Kerstmis extra sfeer", belooft voorzitter Dirk Frans van Dorpsraad Koningshooikt.

Kerstconcerten

Dorpsraad Koningshooikt organiseert op vrijdag 11 december om 20.30u een kerstconcert in de parochiekerk. Het vierstemmige koor Con Bravura zingt niet alleen kerstliederen, maar ook gospels, traditionals en popsongs. Tickets kosten 10 euro en zijn te koop in krantenwinkel Het Nieuwspunt en in café Jong Jut.

Ook de Sociëteit van de Schaepshoofden waagt zich opnieuw aan een kerstconcert. "Het wordt een heel speciaal concert met sopraan Cristel De Meulder, pianist Willem Van de Weerd, het koor Voces Aequales en ... de aanwezigen. Naast koormuziek en solistische passages is bij dit concert inderdaad ook gedacht aan samenzang. Want wat is Kerstmis zonder het zingen van Vlaamse kerstliederen?", vraagt voorzitter Marc Stubbe zich af. Afspraak op zaterdag 18 december om 20u in cc Colibrant, Deensestraat 6. Tickets: 15 euro op marcstubbe [at] skynet.be.

Kerstshoppen

De winkels zijn op de zondagen 13, 20 en 27 december open van 13.30 tot 18u.

www.kerstinlier.be

03.800.05.55

CVR, GVA

De hele toespraak van de burgemeester lees je hier!