2015 was schitterend toeristisch jaar voor Lier

Op 7 april 2016, over deze onderwerpen: Cultuur (erfgoed+toerisme), Musea, Toerisme

2015 was een goed toeristisch jaar voor de stad Lier. Wel blijft de interesse voor de musea en de gidsbeurten dalen. De tijd van louter wandelen en luisteren is duidelijk voorbij.

“De meest opvallende stijger is de Sint-Gummaruskerk, die liefst 60 procent meer toeristen trok. Dat hebben we hoofdzakelijk te danken aan de 25-jaarlijkse Sint-Gummarusfeesten, die maandenlang extra volk naar Lier lokten. Met 30.508 bezoekers is de Sint-Gummaruskerk afgetekend de grootste, Lierse attractie”, stelt schepen van Toerisme Rik Verwaest (N-VA).

Bezoeker uit Tuvalu

“Een attractie die het al vijf jaar na elkaar beter doet, is de City Golf, waarbij je golf speelt in de stad. We telden hier bijna 1.600 deelnemers meer dan in 2014. (+32 procent). Hier zit duidelijk de introductie van de City Beer Golf voor iets tussen: de combinatie van golf, bierdegustatie en stadsverkenning.” “Ietwat verrassend: het aantal mensen aan de balie van Toerisme Lier steeg met ruim 8 procent, tot 25.325 mensen uit 73 landen. Voor de eerste keer kregen we een bezoeker uit Groenland en uit Tuvalu over de vloer. Het aantal Spanjaarden daalde dan weer met 3 procent, tot 495.”

Er waren natuurlijk ook verliezers. Zo zetten de stedelijke musea hun dalende trend verder. Zo zag het stedelijk museum Wuyts-Van Campen nog maar 6.086 bezoekers (-21 procent) en het Timmermans-Opsomerhuis 2.596 (-45 procent).

Door de stad als Pallieter

Ook het aantal gidsbeurten blijft gevoelig dalen (-17 procent). De Lierse stadsgidsen voorzien voor dit jaar daarom enkele nieuwe en frisse wandelingen. Tijdens een van die wandelingen beleef je Lier als Pallieter, de levensgenieter uit het boek van Felix Timmermans. Iets gedurfder is wellicht de Vollemaanwandeling.

CVR, Het Nieuwsblad