7.000 toeschouwers zien schrijn Sint-Gummarus en Jubelprocessie

Op 12 oktober 2015

De prachtige Jubelprocessie trok gisteren door de straten van Lier. "2.300 mensen liepen mee in de processie. Daarbij waren de leden van een twintig Lierse verenigingen en de dragers van vijftien schrijnen uit binnen- en buitenland", zegt organisator Peter Van Rompay van de Broederschap van Sint-Gummarus.

De plechtige eucharistieviering lokte ongeveer 1.500 man naar de nokvolle Sint-Gummaruskerk. Daarna is de indrukwekkende processie samengesteld. Blikvanger was het bijna 900 kg zware zilveren reliekschrijn van Sint-Gummarus, dat de leden van het Liers Genootschap van de Kasdragers torsen. Drie ploegen van zestien man wisselden mekaar voordurend af. "De familie Van Houtven draagt al van in 1920 de Gummaruskas. Eerst mijn grootvader, daarna mijn vader Marcel Van Houtven en nu ik", zegt Jules Van Houtven, die dertig jaar lang het schrijn droeg. Nu geeft hij met een houten stokje een tik wanneer de dragers moeten vertrekken en stoppen. Lierse en Antwerpse brandweerlui, geholpen door de reuzendragers, droegen de historische vlaggen van Lier.

Overigens had Politie Lier heel wat werk met de Gummarusprocessie. Op het parcours, waar borden duidelijk aangaven dat op zondag parkeren verboden was omwille van de doortocht van de Jubelprocessie, stonden toch tientallen auto's geparkeerd. "Negentig auto's stonden verkeerd geparkeerd. Maar zes voertuigen hebben we laten takelen omdat we niet anders konden. De overige 84 automobilisten hebben we allemaal kunnen opsporen en we hebben hen gevraagd of ze hun auto wilden verzetten. We hebben er ons werk mee gehad, maar de mensen appreciërden het dat we hen belden. De overige zes automobilisten hebben we niet kunnen bereiken", zegt een woordvoerder van Politie Lier. De processie maakte in het kader van de 25-jaarlijkse Gummarusfeesten een grotere rondgang dan gewoonlijk.

Auteur: WAE, HLN