Aantal illegalen neemt toe in Netestad

Op 21 september 2011

Dit stelde de politie vast tijdens 110 controles op de vreemdelingewetgeving. "De reden van de controle was in 60 gevallen het bedelen, in 16 gevallen diefstal, in 12 gevallen zwartrijden met de trein, in 8 gevallen tewerkstelling en in één geval slagen en verwondingen", aldus burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld). "Verder werd in 13 gevallen de illegaliteit vastgesteld naar aanleiding van een controle op de openbare weg. De controles worden voortgezet, ook de wijkinspecteurs spelen hierbij een detecterende rol, voor zover het gaat om vreemdelingen die zich in Lier vestigen zonder zich te laten inschrijven. Het gaat ook vaak om vreemdelingen die elders verblijven en Lier bezoeken." De 108 vaststellingen resulteerden slechts in 7 gevallen in een repatriëring en in 3 gevallen in een gerechtelijke aanhouding. Raadslid Rik Verwaest (N-VA) verzamelde cijfers over de verblijfsaangiftes op het grondgebied van Lier. "In vergelijking met vijf jaar geleden is het aantal vreemdelingen dat zich niet inschrijft verviervoudigd. De buitenlanders laten zich niet inschrijven om zo permanent asiel te krijgen. Hoe langer een asielzoeker zijn procedure kan rekken, hoe groter de kans op een collectieve regularisatie. Lier zelf kan hier natuurlijk weinig aan doen, het chaotische asielbeleid van de voorbije jaren is daar schuldig aan. Op zich is het niet-inschrijven in het vreemdelingenregister niet meer dan een administratieve inbreuk. Maar deze mensen kunnen geen beroep doen op het OCMW en zoeken dus vaak hun toevlucht tot zwartwerk of criminaliteit. Ik vraag me af wat de stad hieraan zal doen", aldus Rik Verwaest. Vanderpoorten belooft dat de politie regelmatig controles zal blijven uitvoeren.