Analyse van de gemeenteraadsverkiezingen

Op 10 oktober 2000

De verliezers boeren voort Er zijn twee grote verliezers bij de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober : de CVP en VLD-LMM. En wat dacht u ? Natuurlijk, zij beslisten nog maar eens 6 jaar samen verder te "regeren" en de postjes onder mekaar te verdelen.

Wat leren de cijfers ons?

* De SP zakt van 12,1% naar 10,3% en verliest 361 stemmen

* Agalev stijgt van 7% naar 8,9% en wint 454 stemmen

* Het Blok stijgt van 12,6% naar 19,6 % en wint 1.602 stemmen

* VU&ID stijgt van 4,5% naar 5,3% en wint 196 stemmen

* Het kartel VLD-LMM zakt van 34,4% naar 32% (- 2,4%) en verliest 451 stemmmen

* De CVP zakt van 29,1% naar 23,8% (- 5,3%) en verliest 1.095 stemmen

De coalitie verliest dus 7,7 % of 1.546 stemmen, wat zich vertaalt in 3 zetels verlies voor de CVP en 1 zetel verlies voor het kartel VLD-LMM. In totaal dus 4 zetels verlies! En toch werd er rap rap, onmiddellijk na de telling overeengekomen om het zelfde bestuur verder te zetten. Dit is toch merkwaardig en wel om volgende redenen:

* Het akkoord kwam er verdacht vlug, wat te vlug naar ons gevoelen. Was er misschien al een voorakkoord? Was alles al op voorhand "geregeld"?

* De meerderheid vertegenwoordigt nog amper de helft van de kiezers. Gewoonlijk houden verliezers zich wat op de achtergrond, zeker wanneer de nederlaag zo fameus is als in het geval van de CVP. Niets van dit alles in Lier!

* De andere partijen waarmee VLD-LMM een meerderheid kon vormen (o.a. VU&ID) werden niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Laat staan voor onderhandelingen met het oog op een coalitie! En dat verbaast ons toch van een partij die zo hoog oploopt met de Nieuwe Politieke Cultuur!

Waarom werden de mogelijkheden van een brede coalitie met SP, Agalev en VU&ID niet eens onderzocht? Volgens minister Marleen-ooit-word-ik-terug-burgemeester-Vanderpoorten wilde men zich niet in een avontuur storten. Wij denken eerder dat de verliezers van de Lierse gemeenteraadsverkiezingen bij elkaar troost zochten.