Begroting

Op 23 december 2011

Tussenkomst waarin Frank Boogaerts namens de N-VA op de gemeenteraad van 19/12/12 aangeeft waarom onze partij de begroting voor 2012 niet mee goedkeurt.

 

BEGROTING 2012      G.R. 19.12.2011

TUSSENKOMST FRANK BOOGAERTS

 

Mevrouw de Burgemeester, Dames en Heren,…………

In de allereerste plaats gaan mijn oprechte dank en felicitaties naar de Financieel Beheerder en de Stadssecretaris en hun respectievelijke ploegen medewerkers voor het werk dat zij hier weer hebben geleverd. Speciaal omdat zij nu hebben moeten werken met het volledig nieuwe systeem van de Beheers en Beleids Cyclus (BBC). Deze nieuwe werkwijze heeft voor hen zeker een hele aanpassing gevraagd, en dat is het ook voor de raadsleden. Want een duidelijke cijfervergelijking maken met het vorige jaar is wel echt moeilijk

Tijdens de commissievergadering en de Verenigde Secties van maandag 12.12 werden reeds enkele vragen beantwoord.

Ik wens toch nog enkele opmerkingen te maken:

  1. Graag een juiste verklaring van de verhoogde subsidie aan Bressinck (zie G.R.  19.12)
  2. In de investeringsontvangsten staat  voor de verkoop van patrimonium nu 6.805.000 ingeschreven; wat met de overige 2 Mio (ingeschreven in 2011 maar niet gerealiseerd) ?
  3. Voor de kunstacademie wordt 2 MIO voorzien, terwijl nu blijkt dat het schattingsverslag spreekt van 1,7 Mio (zie G.R. 19.12)
  4. Verkoop Vleeshal aan ontwikkelaar (300.000). Maar op de sectie verklaarde de Schepen dat dit nog niet zeker is voor 2012
  5. Het blijkt ook dat de bib de aankoop plant van een bakfiets voor het ronddragen van boeken naar bejaarden.

Laat mij beginnen met deze laatste post. Dit kan op zichzelf misschien geen slecht idee zijn, maar er zijn andere oplossingen uit te dokteren. OCMW en Stad hebben nl. een boodschappendienst. Is het dan niet mogelijk om  deze dienst hiervoor in te schakelen ? We hebben het altijd over samenwerking en synergie, beter aanwenden van middelen. Waarom kan dat hier niet? Als iedere dienst blijft voortgaan met het uitwerken van eigen zaken, met aankopen doen voor iedere dienst apart, dan gaan we er nooit komen.

Dat brengt mij tot de belangrijke “ staat van het financieel evenwicht op budgetgegevens” en de simulatie 2012 – 2019. Ik citeer: “Teneinde een positieve autofinancieringsmarge te realiseren dient er een voldoende draagvlak gecreëerd te worden van waaruit de stijgende schuldenlasten  kunnen afgelost worden. Dit houdt in dat er op termijn een aanzienlijke stijging van het exploitatieresultaat moet gerealiseerd worden .”

In de simulatie gaat men uit van volgende uitganspunten:

  • Positief exploitatieresultaat in 2012 van 1 Mio
  • Meer realistische budgettering
  • Onder controle houden van de exploitatiekosten, met een beperkt stijgings% van 1% op jaarbasis. Dit is lager dan de indexverhogingen !!!! Dit wil dus zeer concreet zeggen : besparen !!!! en dat op verschillende domeinen: op werkingskosten, op personeelskosten, en op toegestane werkingssubsidies zal moeten gesneden worden. Of dat realistisch is, of men die inspanning zal willen leveren ,is maar de vraag.
  • Wat exploitatieontvangsten betreft gaat men uit van een gemiddelde stijging met 2,2%, vooral door de realisatie van nieuwe woongelegenheden , wat misschien wel zal lukken.

Anders gezegd: de uitgaven op alle domeinen zullen niet meer mogen stijgen, moeten integendeel zelfs dalen. Er zal dus moeten bespaard worden, budgetten zullen dus moeten bevroren of gereduceerd worden. Bepaalde uitgaven zullen dus echt in vraag moeten gesteld worden. Hierover zal men moeten durven discussiëren,  zullen knopen moeten doorgehakt worden. Het al zo lang aangekondigde kerntakendebat, had er al lang moeten zijn om een doordacht beleid te kunnen voeren.

En wanneer ik dan in de voorliggende cijfers zie dat er mogelijkheden tot synergie onbenut worden gelaten, dat men nog extra subsidies geeft terwijl men nog niet zeker is van de ertegenover staande extra inkomsten, dat men onjuiste posten langs de inkomstenzijde meerekent, dan twijfel ik , niet aan de technische juistheid van de voorliggende cijfers, maar wel aan de oprechtheid waarmee het schepencollege de noodzakelijke inspanningen zal willen leveren om te voldoen aan het noodzakelijk financieel evenwicht. Men zet de parameters wel op papier, maar men handelt er niet of onvoldoende naar. Als men op deze manier verder gaat, zal men er niet komen.

De N-VA kan dit budget 2012 dan ook niet goedkeuren.

 

 

 

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is