Burgemeester nodigt De Lierse Muur uit in Raadszaal

Op 6 oktober 2011

De Lierse Muur (DLM) is een feitelijke vereniging van mensen die eenzelfde ontevredenheid koesteren rond 'de knip' in Lier, het verkeersplan dat de Grote Markt en de stad in de toekomst ondoorrijdbaar zal maken. Na een eerste vreedzame protestactie in maart, besloot DLM het over een andere boeg te gooien. Ze werkten drie alternatieven uit die eveneens een autoluwer centrum tot gevolg zouden hebben, maar minder drastisch zijn voor de Lierenaars en de bezoekers dan het definitief doorknippen van de verkeersstromen over de Grote Markt.

Dinsdagavond boden zich maar liefst 16 van de 31 schepenen en gemeenteraadsleden aan. Els Van Weert en Patrick Tersago, die op een eerdere bespreking aanwezig waren geweest, hadden daar eveneens kennisgemaakt met de alternatieven van De Lierse Muur.

Plan 3

Na een uiteenzetting door Jan Vermeylen, aan de hand van een aantal dia's, en felicitaties voor het degelijk werk van Rik Verwaest (N-VA), Özturk Taspinar (Lier Leeft) en Walter Grootaers bleek dat verscheidene raadsleden graag het 'Plan nummer 3' van nabij wilden bestuderen.

In dit voorstel wordt de binnenstad van Lier bijna één groot eenrichtingsparcours. 'De binnenstad blijft wel doorrijdbaar, maar door van veel straten enkelrichtingstraten te maken, vormen we een lussensysteem waardoor het doorrijden van de stad ontraden wordt voor al wie er geen bestemming heeft', toont Jan Vermeylen op de projectiedoek. 'Daarnaast wordt door het enkelrichtingparcours de verkeersdrukte meer verdeeld over de verscheidene straten.

Dit voorstel houdt in dat ook voor het stadhuis eenrichtingsverkeer komt, behalve voor de lijnbussen. Ook de Mechelsestraat (tot aan de parking van het ziekenhuis) en de Netelaan (voor het bevorderen van uitgaand verkeer) zouden onder dat regime vallen. Voor de Leuvensevest, de Frederik Peltzerstraat, de Spuilei met de ingang van parking KTA, de Oever en de Sint-Gummarusstraat blijft de huidige toestand bewaard. Die straten zijn breed genoeg om tweerichtingsverkeer toe te laten of geven doorgang tot een belangrijke plaats. Kortom, zelfs de Lierenaar zal de weg naar huis niet meer herkennen, maar de stad blijft wel doorrijdbaar, winkelende bezoekers komen waar ze zijn moeten en de toeristen geraken probleemloos bij de B&B of het hotel.

Verkeersdeskundigen

In deze constellatie is het ook mogelijk de lijnbussen niet meer door de smalle Antwerpsestraat te laten rijden.

Schepen van Mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko), die beschouwd wordt als de architect van 'de knip', was ook op de vergadering aanwezig. 'Ik heb absoluut waardering voor het feit dat deze mensen positief naar alternatieven zoeken. Ik heb begrepen dat ze hun voorstellen ook aan de externe verkeersdeskundigen van de stad hebben bezorgd. Nu moeten we natuurlijk afwachten wat zij van de plannen denken.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is