Dossier Schapenkot bewijst failliet van het Lierse begrotingsbeleid

Op 14 september 2012

De Lierse begroting ziet er allesbehalve rooskleurig uit. Met de verkiezingen in zicht probeert het schepencollege uit alle macht geld in het laatje te krijgen. Daarvoor zijn blijkbaar alle trucs goed: tegen alle regels en adviezen in wil de stad de bijdrage van het OCMW voor de gedeelde werkruimte “Schapenkot” in één keer binnenrijven.

OCMW-raadslid Bert Wollants (N-VA) volgde het dossier nauwgezet op: “In maart keurde de gemeenteraad, nota bene op voorstel van dit stadsbestuur, de afspraken rond het Schapenkot goed. Het OCMW zou elk jaar 26.000 euro betalen en de site-coördinator verlonen. Nu wil de stad opeens de OCMW-bijdrage in één keer, in totaal 2,5 miljoen euro.  Daar is geen enkele goede reden voor. De OCMW-ontvanger beoordeelde dit dossier zeer negatief en bovendien zal deze operatie de Lierse belastingbetaler meer gaan kosten. Er is geen schattingsverslag en het dossier rammelt aan alle kanten. Een beslissing met zo’n groot prijskaartje doorduwen vlak voor de verkiezingen gaat bovendien in tegen de richtlijnen van de Vlaamse regering. Het dossier werd voorlopig uitgesteld, maar de meerderheid eiste alvast een extra OCMW-raad op 1 oktober om dit er alsnog door te drukken".

N-VA-gemeenteraadslid en voormalig schepen van Financiën Frank Boogaerts kadert het dossier Schapenkot in de bredere context: “Dit stadsbestuur krijgt haar begroting voor 2012 niet dichtgereden. Lapmiddelen zoals de verkoop van het Hof van Santhoven mislukten, dus probeert men het zo. Een platte vestzak-broekzakoperatie, die de Lierenaars alleen maar geld zal kosten.

De N-VA herhaalt dat het hoog tijd is voor een serieuze begrotingsaanpak. Dat kan alleen  door de overheidsuitgaven structureel op te kuisen, na een degelijk kerntakendebat. Eenmalige opsmuktrucs als het Schapenkot kunnen de realiteit nog even verbloemen, maar daarna zullen de beleidspartijen toch kleur moeten bekennen: durven zij te besparen, of smeren ze de Lierenaars na 14 oktober een belastingverhoging aan?