Helft ondernemers lijdt omzetverlies door knip

Op 29 september 2011

"De resultaten tonen duidelijk aan dat de huidige verkeerssituatie een grote impact heeft op de ondernemingen in het centrum", zegt Unizo-bestuurslid Anja De Wit. "Opvallend is dat ook veertig procent van de ondernemers tussen de stadsvesten en de Ring (R16) hinder ondervindt van de 'knip', het doorknippen van de binnenstad dus. Nochtans hebben zij geen last van de werkzaamheden op de Grote Markt."

Verkeersdruk

"Naast de paaltjes die het verkeer binnen de stadsvesten beperken, ervaren ondernemers veel hinder door de verkeersdruk op de Ring. Wat betreft de parkeerplaatsen in het centrum, merken we dat ondernemers vooral in Lier-West meer parkeerplaatsen vragen. Ook de bewegwijzering en het promoten van de parkings kunnen beter", stelt Anja De Wit.

Even enkele vragen uit de enquête van dichterbij bekijken. Sinds de knip is mijn zaak minder goed bereikbaar, zegt 88 procent van de ondernemers in Lier-West, 74 procent van de ondernemers in Lier-Oost en 40 procent van de ondernemers tussen stadsvesten en Ring. Globaal komt dit op 69 procent.

We krijgen minder klanten over de vloer sinds de nieuwe verkeerssituatie, zegt 75 procent van de ondernemers in West, 58 procent in Oost en 40 procent tussen vest-Ring (Globaal: 57 procent).

Onze klanten reageren negatief op de knip, stelt 80 procent van de ondernemers. Volgens 59 procent van de ondernemers heeft de verkeersdruk op de Ring een impact op hun klantenbezoek.

Wenst u na de heraanleg van de Grote Markt de knip te behouden? Neen, antwoordt 94 procent van de ondernemers in Lier-West, 69 procent in Oost en 90 procent vest-Ring (Globaal: 84 procent).

Schepen van Mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko) is niet onder de indruk van de enquête. "Als Unizo een enquête door de ondervoorzitster van N-VA (Anja De Wit, red.) laat organiseren, ken je vooraf de resultaten."

"Ik ken bovendien heel wat Unizo-leden die het belachelijk vonden om nu al een enquête te houden. Verder stel ik vast dat het gegeven van de werkzaamheden op de Grote Markt niet in de vragen werd verwerkt. De enquête maakt ook geen onderscheid tussen perceptie en objectieve gegevens over bijvoorbeeld het parkeeraanbod", reageert Jan Hermans.

Opvallende afwezige tijdens de voorstelling van de resultaten: de nieuwe schepen van Lokale Economie Ismaël Tafforeau. (Lier Leeft).

Zoveel klanten zijn volgens de ondernemers negatief over de 'knip'. 80 procent