Jan De Bast, Voorzitter BBC Lyra, wil scoren met de N-VA

Op 19 maart 2003

Meer dan ooit is er nood aan eerlijke en beginselvaste politici, die doen wat ze zeggen. In tegenstelling tot andere partijen die graag Bekende Vlamingen aantrekken trekt de Nieuw-Vlaamse Alliantie N-VA liever Betrokken Vlamingen aan. De N-VA Lier is trots dat zo'n Betrokken Vlaming Jan De Bast Liers kandidaat zal zijn op de 9de plaats van de Antwerpse Kamerlijst.

Jan De Bast (1950) is commercieel directeur bij Frans Maas NV, als expeditiebedrijf met 190 kantoren in binnen- en buitenland de Europese marktleider. In zijn vrije tijd is Jan voorzitter van Basketbalclub Lyra, een ploeg uit 1ste provinciale. Door zijn ervaringen bij deze sportploeg met meer dan 200 leden en met een eigen sportopleiding voor jongeren, zette Jan De Bast de stap naar de Lierse N-VA: "Politiek moet over inhoud gaan, niet over show. Politici zijn verkozen om hun werk te doen in de gemeenteraad of het parlement, niet om de plezante uit te hangen in spelletjesprogramma's op televisie. Helaas laat het sportbeleid in Lier veel te wensen over. Wij houden kinderen van straat en leren ze sociale vaardigheden bij. Helaas wordt dit vrijwilligerswerk amper ondersteund. Ik spreek hier niet alleen over BBC Lyra of de andere afdelingen van Lyra maar over alle Lierse sportclubs. Een ander voorbeeld van dit wanbeleid is het dossier van het stedelijk zwembad. De N-VA heeft in de gemeenteraad al bewezen dat zij rechtlijnig aan politiek doet met kennis van zaken."

Maar Jan De Bast motiveert zijn engagement in de N-VA ook als Bewuste Vlaming: "Er is nood aan een partij die het algemeen Vlaams belang verdedigt. De N-VA wil dat de Vlamingen zelf kunnen beslissen over hun eigen belastingen, over de strijd tegen de Vlaamse werkloosheid, over ons eigen gezondheids- en gezinsbeleid. Waarom moeten de Vlamingen steeds plooien voor de Franstalige politici? Intussen moeten die Vlamingen wel jaarlijks 10 miljard Euro, of 5.000 Euro per gezin, betalen aan Wallonië zonder dat de Walen er beter van worden."

Jan De Bast is ook verontwaardigd over de nieuwe verkiezingswet: "Om de N-VA als jonge partij de pas af te snijden, hebben de regeringspartijen de kieswet in hun eigen voordeel aangepast met grote kieskringen op maat van hun BV's en een kiesdrempel van 5 %. Zo hoopt Verhofstadt de N-VA uit het parlement te houden. Daarenboven is onderwijsminister Vanderpoorten nu kandidaat voor het federaal parlement terwijl ze in de Vlaamse regering zal blijven.Dat is kiezersbedrog. De bewuste kiezer moet nu beslissen. Ik heb er vertrouwen in: de mensen weten bijvoorbeeld dat in tegenstelling tot VLD, SP.A,CD&V en Agalev onze jonge partij niet betrokken was bij het Antwerps gesjoemel met VISA-kaarten".

Leuk detail: met zijn 1,98 meter is Jan wellicht de grootste Vlaamse kandidaat.