Jeugdraad steunt voorstel Jong N-VA m.b.t. fiscale attesten jeugdwerk

Op 28 oktober 2005

Begin september lanceerde de Jong N-VA van Lier een voorstel om de administratieve werklast van jeugdbewegingen en sportclubs te verminderen. Gemeenteraadslid Frank Boogaerts (N-VA) verdedigde het voorstel op de gemeenteraad van september. Op vraag van de Lierse schepen van jeugd werd een stemming over het voorstel echter verdaagd tot de jeugdraad een advies kon uitbrengen. Dat gebeurde inmiddels. Gisterenavond verzond de jeugdraad haar positief advies naar het college van burgemeester en schepenen. Daarmee staat niets meer de implementatie van het voorstel van Jong N-VA in de weg.

Vanaf dit jaar werd op kamp gaan fiscaal aftrekbaar voor kinderen tot twaalf jaar dankzij een Vlaamse regeringsmaatregel. Het invullen van de nodige attesten komt echter bovenop de andere administratieve verplichtingen waaraan sportverenigingen en jeugdclubs zijn onderworpen. Vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor de Lierse jeugd zien hiermee extra papierwerk op zich afkomen. Jong N-VA wil dan ook dat de stad een stuk van deze administratieve last op zich neemt. Alle attesten dienen namelijk voor de helft toch al te worden ingevuld door de lokale overheid. Via een systeem waarbij de jeugdverenigingen de in te vullen gegevens (gegevens van de aanwezigen op kamp, de periode, kostprijs van deelname aan het kamp, e.d.) digitaal aanleveren aan de stadsdiensten, kunnen deze gegevens rechtstreeks op de attesten worden gedrukt voor ze naar de jeugdbewegingen gaan. Op die manier hoeft de verantwoordelijke van de jeugdbeweging de reeds gepersonaliseerde attesten enkel maar te ondertekenen en te verdelen.

Deze beperkte uitbreiding van de taak van de stadsdiensten voorkomt zo een berg administratieve rompslomp voor de jeugdbewegingen en sportclubs van Lier. Op deze manier kan de gemeente haar steentje bijdragen aan het verfijnen van het Vlaams regeringsinitiatief. De jeugdbewegingen en sportclubs krijgen meer tijd om zich te focussen op hun kerntaak, namelijk het actief en recreatief bezig houden van de kinderen, in plaats van hun tijd te verliezen in urenlange administratieve verplichtingen.