Jong N-VA geeft fietspaden Marnixdreef onvoldoende

Op 19 september 2007

Onlangs werden er in de Marnixdreef fietspaden geschilderd tussen de Kesselsesteenweg en de Beatrijslaan. Als fietsvriendelijke partij zou Jong-N-VA dit natuurlijk toejuichen, ware het niet dat er door het ondoordacht aanbrengen van deze fietspaden door de Stad een levensgevaarlijke verkeerssituatie gecre�erd werd.

Volgens het verkeersreglement behoort een fietspad niet tot de rijbaan. Op die manier worden fietsers die het fietspad gebruiken beschermd tegen het autoverkeer. In de Marnixdreef blijft door het schilderen van de fietspaden een tweerichtingsrijbaan voor autoverkeer over van amper 380 cm. Hierdoor worden de automobilisten verplicht om over het fietspad te rijden wanneer ze elkaar willen kruisen.

Een dergelijke situatie zorgt voor een vals gevoel van veiligheid bij de fietsers wat de situatie nog gevaarlijker maakt. Bovendien geeft de stad hier het slechte voorbeeld door automobilisten te verplichten om over het fietspad te rijden. Hierdoor ondergraaft men de veiligheid op fietspaden in heel Lier!

In mei 2006 lanceerde Jong N-VA het voorstel om een "fietserstoets" in te voeren die bij verkeersingrepen het effect op de fietsende medemens inschatte. De situatie in de Marnixdreef maakt opnieuw duidelijk dat de nood aan een dergelijk instrument zeer groot blijft.

Jong N-VA vraagt het stadsbestuur om dit fietspad opnieuw te bekijken en indien mogelijk op te waarderen tot een volwaardig en veilig fietspad. Als dit niet mogelijk is dient het te worden verwijderd. Deze halfslachtige oplossing zorgt immers enkel voor fietsonveiligheid. Daarnaast dient het stadsbestuur op korte termijn werk te maken van de fietserstoets om dit soort misstappen te vermijden.