Jong N-VA lanceert voorstel voor administratieve verlichting van het jeugdwerk

Op 2 september 2005

Vanaf dit jaar werd op kamp gaan fiscaal aftrekbaar voor kinderen tot twaalf jaar. Volgens de N-VA-jongeren mag de administratieve last die het invullen van de nodige attesten met zich meebrengt, niet onderschat worden. De Vlaamse administratie die het voorstel uitwerkte, schat de theoretische kostprijs zelfs op 1 uur werk per 12 kinderen. Vrijwilligers die zich elke week opnieuw belangeloos inzetten voor de Lierse jeugd zien hiermee nog maar eens een boel extra papierwerk op zich afkomen. Jong N-VA wil dan ook dat de stad een stuk van deze administratieve last op zich neemt.

Alle attesten dienen namelijk voor de helft toch al te worden ingevuld door de lokale overheid. Wanneer een systeem wordt uitgewerkt waarbij de jeugdverenigingen de in te vullen gegevens (gegevens van de aanwezigen op kamp, periode, kampprijs, e.d.) digitaal aanleveren aan de stadsdiensten, kunnen deze gegevens rechtstreeks op de attesten worden gedrukt voor ze naar de jeugdbewegingen gaan. Op die manier hoeft de verantwoordelijk van de jeugdbeweging enkel nog maar te tekenen en de attesten te verdelen.

Deze beperkte uitbreiding van de taak van de stadsdiensten voorkomt in elk geval een berg administratieve rompslomp voor de jeugdbewegingen en sportclubs van Lier. Op deze manier draagt de gemeente haar steentje bij aan het verfijnen van een Vlaams initiatief. De jeugdbewegingen en sportclubs krijgen meer tijd om zich te focussen op hun kerntaak, namelijk het actief en recreatief bezig houden van de kinderen, in plaats van hun tijd te verliezen in urenlange administratieve verplichtingen.

Gemeenteraadslid Frank Boogaerts zal het voorstel op de eerstvolgende gemeenteraad uit de doeken doen zodat de regeling kan ingaan voor het afleveren van de attesten van 2005.