Kan Walter Grootaers schepen blijven?

Op 2 maart 2005

N-VA Lier wenst de VLD-schepen alleszins proficiat met zijn groeiend respect voor de verkeerswetten in dit land

N-VA Lier is erg opgetogen over de vorderingen die Liers VLD-schepen Grootaers maakt. Akkoord als schepen van sport en feestelijkheden vervult hij misschien wel een voorbeeldfunctie en dan past zo'n verkeersovertreding niet echt. Maar N-VA Lier bekijkt het liever positief: schepen Grootaers gaat er in elk geval op vooruit. Van een verkeersovertreding van 211 km/uur in 2001 naar slechts 185 km/u in 2005 is toch al een daling van een goeie 12% op 4 jaar tijd. Of 6,5 km/uur minder per jaar. Dat betekent dat de VLD-schepen tegen 2015 aan de reglementaire snelheid van 120 km/uur zal rijden. Er is dus hoop.

Wel vinden we het jammer dat de schepen in een dagblad letterlijk verklaart een voorbeeld te geven "door altijd meer dan die 120 km per uur te rijden". Zijn logica luidt dan: "Ik duid daarmee aan dat de wetgever volledig fout zit".

Misschien moeten zijn blauwe snelheidscompaan Dedecker en zijn burgemeester Vanderpoorten Walter er toch even op wijzen dat het net de paarse federale regering Verhofstadt (met zijn eigen partij de VLD) is die de nieuwe verkeerswet met de superboetes heeft ingevoerd.

Erger is evenwel dat een publiek gezagsdrager de verkeerswetten overtreedt en aankondigt deze verder te zullen overtreden. Los van de vraag of de federale verkeerswet van de regering Verhofstadt een goede wet is, wordt iedereen wel geacht die wetten na te leven. Wie het er niet mee eens is kan deze wetten steeds via democratische, parlementaire weg proberen te bestrijden. Wie zich echter buiten de wet stelt is letterlijk en figuurlijk een outlaw en behoort geen publieke ambten te bekleden. We stellen dhr. Grootaers en VLD-burgemeester Vanderpoorten (als hoofd van het Lierse college van burgemeester en schepenen) daarom de vraag of de VLD-schepen in de gegeven omstandigheden zijn schepenambt verder kan blijven uitoefenen. Zweert een schepen geen "getrouwheid aan de wetten van het belgische volk"?

De N-VA raadt de VLD-schepen met zware voet alleszins aan een bezoekje te brengen aan de webstek van ZEBRA ( www.zebraweb.be ), een organisatie die steun biedt aan jonge verkeerslachtoffers. Het zou hem misschien aanzetten tot wat minder domme uitspraken.