Leescafé maakt verlies

Op 30 november 2011

Het Leescafé haalt dit jaar 77.000 euro aan inkomsten uit het drankverbruik en het verhuren van zalen. ‘Het gaat over een verlies van bijna 105.000 euro', zegt Verwaest. ‘Helaas is dit geen eenmalige uitschuiver, want de cijfers van 2010 waren bijna identiek.' Verwaest denkt niet dat de Lierenaars jaarlijks 100.000 euro willen bijleggen. Van Weert erkende dat deze dienstverlening een (extra) kost van drie euro per Lierenaar per jaar betekent en niet rendabel is. ‘Een overheid moet niet alleen louter economische overwegingen in acht nemen', stelde Van Weert. ‘Het Leescafé komt ook tegemoet aan een aantal maatschappelijke functies zoals de leesbevordering, de stille ruimte en de beschikbare infrastructuur voor verenigingen.' Een concessieovereenkomst is voor de stad geen optie. Een verhoging van de drankprijzen wordt momenteel onderzocht, maar aan de huurprijzen van de vergaderzalen in de Colibrant wordt evenmin geraakt. ‘Het is de bedoeling om die vergaderlokalen te blijven aanbieden aan de Lierse verenigingen. De prijs wordt bewust laag gehouden', verzekerde Van Weert.