Lier heeft er drie ereburgers bij

Op 19 november 2014

Jan Ceulemans (57) is de enige ereburger die nog in leven is. Hij groeide op in de Lierse volkswijk Het Looks. 'Hoewel het grootste deel van zijn carrière zich buiten Lier afspeelde, bleef Jan toch altijd als Lierenaar in alle media vermeld en daardoor zette hij de Pallieterstad steeds positief in de belangstelling. Hij was tijdens zijn voetbalcarrière, maar ook nadien als trainer, een voorbeeld voor de vele jonge voetballers. Jan Ceulemans is ongetwijfeld de beste vertegenwoordiger voor sportief Lier die wij ons kunnen inbeelden en om die reden wordt hij vandaag onze ereburger', zegt burgemeester Frank Boogaerts . In 1977 debuteerde Ceulemans als speler van Lierse SK, bij de Rode Duivels. Hij verzamelde 96 caps en was goed voor 23 doelpunten.

Bernard Van Hool (1902-1974) zorgde ervoor dat Koningshooikt, en sinds de fusie ook Lier, over nagenoeg de hele wereld bekend werd. Van Hool begon in 1947 met de productie van bussen en autocars. Pas vanaf 1974 werden er in Koningshooikt ook opleggers gebouwd. Burgemeester Boogaerts: 'De firma Van Hool is een begrip, een wereldspeler, en met meer dan 4.000 werknemers veruit de grootste in onze stad.' De oorkonde werd op het stadhuis in ontvangst genomen door kleinzoon en huidig CEO Filip Van Hool. Ook andere familieleden waren aanwezig. Het bedrijf heeft vandaag ruim 4.750 medewerkers in Koningshooikt, Bree en Macedonië. Het produceert jaarlijks 1.500 autocars en bussen en zo'n 3.500 opleggers.

Felix Timmermans (1886-1947) is de meest vertaalde Vlaamse schrijver. "Met 'Pallieter' (1916) vestigde Timmermans definitief zijn naam, eerst in Nederland en meteen na de Eerste Wereldoorlog ook in Vlaanderen. Inmiddels is het boek een klassieker in de geschiedenis van de Nederlandse letterkunde. En de naam van de titelfiguur is sinds lang in het woordenboek opgenomen', zegt Frank Boogaerts. Timmermans kreeg in 1922 Timmermans de driejaarlijkse Staatsprijs, officieel voor 'De zeer schone uren van Juffrouw Symforosa, begijntje', maar tegelijk wilde de jury ook 'Het kindeken Jezus in Vlaanderen' en vooral 'Pallieter' bekronen. Zoon Gommaar Timmermans sprak namens de familie een dankwoord uit.