Lierenaars moeten niet opdraaien voor mankementen DIFTAR: N-VA vraagt snel optreden IVAREM

Op 7 september 2010

Gemeenteraadslid Rik Verwaest (N-VA) ondervroeg het stadsbestuur over deze situatie (zie bijlage). Hoe was het mogelijk dat het DIFTAR-systeem stortbeurten bleef ontvangen en aanrekenen terwijl de collector was geblokkeerd? Het schepencollege liet weten dat de afvalcollectoren niet beschikten over een sensor die eventuele blokkering opmerkte en in dat geval het betaalsysteem kon stilleggen. Intercommunale IVAREM liet weten dat zij “de mogelijkheid onderzoeken” om dit alsnog te plaatsen. Nu moeten door DIFTAR benadeelde Lierenaars dat steeds melden bij de stad en de blokkering aantonen als ze een onterechte betaling terug willen krijgen. Weinig Lierenaars zijn echter op de hoogte van deze mogelijkheid en nog minder maken daar gebruik van, ook omdat het doorgaans om kleine bedragen gaat.

Het antwoord van IVAREM doet bij Verwaest de nodige vragen rijzen: deze problemen zijn reeds bekend van bij het begin. Waarom is men na negen maanden dan nog altijd oplossingen aan het “onderzoeken”? Het is onaanvaardbaar dat de slechte werking van de afvalcollectoren nog steeds wordt afgewenteld op de gebruikers. Onterechte aanrekeningen terugbetalen is één ding, maar die definitief voorkomen is zonder meer een plicht voor een zorgzame en klantvriendelijke afvalbeheerder.
N-VA Lier vraagt daarom dat IVAREM zo snel mogelijk werk maakt van een sluitend systeem, waarbij een geblokkeerde collector niet langer betalingen aanvaardt. De tijd van “mogelijkheden onderzoeken” is immers allang voorbij.