Liers Vlaaike krijgt Europese erkenning

Op 19 december 2013

Het was een fiere voorzitter van de Orde van het Liers Vlaaike die kwam meedelen dat het streekproduct uit Lier Europese bescherming en erkenning heeft gekregen. "Ik ben heel trots dat de erkenning er is. In 2010 hebben we ons aanvraagdossier ingediend. Dat moet langs alle 27 landen van de Europese Unie passeren en er overal een goedkeuring krijgen dat het Liers Vlaaike de erkenning mag krijgen. Want nergens in Europa mag men het bekende gebakje nu nabootsen. Want in Portugal is een soortgelijk donker gebak met amandelbeslag. Klanten in mijn winkel hadden er zelfs eens een zakje van bij. Maar iedereen heeft nu zijn goedkeuring gegeven".

De Federale Overheidsdienst Economie zal nu controleren of de Lierse Vlaaikes gemaakt worden zoals het moet, vooraleer ze die namen kunnen dragen. "Zo zal er onder andere gekeken worden naar de hoogte, breedte en gebruik van het recept. Wie dit niet volgt, wordt op de vingers getikt en mag de naam 'Liers Vlaaike' niet gebruiken. We gaan het product ook niet uitvoeren naar bijvoorbeeld Parijs. Het blijft in Lier om volk naar onze stad te trekken. We hebben een mooi historisch centrum en met het Liers Vlaaike willen we dit mee doen groeien."

Van de veertien bakkers in Lier zijn er zes aangesloten bij de Orde die in 1999 werd opgericht. Zo werken bakkerijen Hendrickx, Leysen, Siebens-Vrancx, Kesselaers, Steenackers en Verbeeck volgens het standaardrecept dat wellicht meer dan driehonderd jaar oud is. De heisa rond bakker Jan Ceulemans die als lid van de Orde zonder hun medeweten zijn Vlaaikes aanbood in de Carrefour is ondertussen gaan liggen omdat de man uit de vereniging is gestapt.

Burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) kan zich het begin van het dossier nog herinneren."Ik was schepen van Lokale Economie en het Liers Vlaaike had net een Vlaamse erkenning gekregen. Johan kwam me vragen of we niet meteen voor een Europese erkenning moesten gaan. Ik heb het toen ondersteund en nu zijn wij zeer tevreden en fier met deze aankondiging. Het kan de naam en faam van Lier alleen maar ten goede komen".Het brooddeeg van het Liers Vlaaike is samengesteld uit water, boter en bloem en wordt in metalen vormpjes geduwd van vijf cm diameter en 2,5 cm hoogte. De vulling bestaat uit een mengsel van paneermeel, kandijsiroop, melk en vier kruiden.