Lierse bibliotheek verliest maar liefst 30.000 aan wanbetalers: N-VA Lier vraagt einde straffeloosheid

Op 24 september 2010

De Lierse bibliotheek is met vele duizenden bezoekers binnen en buiten Lier één van de belangrijkste culturele instellingen uit onze regio. Jammer genoeg toont niet iedereen daar evenveel respect voor. De voorbije jaren kon immers worden vastgesteld dat steeds meer klanten geleende boeken, films of DVD’s veel te laat of zelfs helemaal niet terugbrachten. De boetes die ze daarvoor kregen bleven vaak onbetaald.

Gemeenteraadslid Rik Verwaest (N-VA) verzamelde de ontstellende cijfers hierover (bijlage). In totaal verloor de Lierse bibliotheek maar liefst 30.300,17 € tengevolge van misbruik door ontleners! Het gaat om 14.460,34 € aan onbetaalde boetes, terwijl er aan de portkosten voor die boetes nog eens 5161, 94€ verloren ging. Als klap op de vuurpijl werd er voor maar liefst 10.677,89 € aan boeken, CD’s en DVD’s verloren die nooit werden teruggebracht. Wanbetalers en ontleners die hun materiaal nooit terugbrachten mogen echter op beide oren slapen! Van de bibliotheek en het Lierse stadsbestuur hebben ze voorlopig niets te vrezen. Al sinds 2005 worden zij niet meer met alle wettelijke middelen tot betalen gedwongen. Er worden twee aanmaningen verstuurd en één aangetekend betalingsverzoek, maar wie dat allemaal naast zich neerlegt hoort vervolgens niets meer. De stevige bedragen aan onbetaalde boetes en portkosten bewijzen alvast dat het huidige systeem weinig indruk maakt op hardnekkige wanbetalers.

Voor N-VA Lier-Koningshooikt is deze situatie onaanvaardbaar. Alle Lierenaars en goedmenende bibliotheekgebruikers betalen via hun belastingen en lidgeld mee voor de verliezen die hun bibliotheek maakt door een kleine groep misbruikers. Alleen al vanwege de rechtvaardigheid zou het gepast zijn om boetes actief in te vorderen en de teruggave van achtergehouden bibliotheekmateriaal af te dwingen. N-VA vraagt dan ook dat het stadsbestuur hier zo snel mogelijk werk van maakt.