U bent hier
Lierse coalitie sluit belangrijk akkoord over mobiliteit binnenstad
De coalitiepartners N-VA en OpenVLD bereikten een akkoord over de mobiliteit in de
Lierse binnenstad.
Met de nieuwe regeling wordt het verkeer van oost naar west, dat nu allemaal door de
Predikherenlaan gaat, beter gespreid. In de toekomst zal autoverkeer voor 11u en na 18u ook vanuit de Rechtestraat over de Markt naar de Lisperstraat kunnen. In de kleine
Antwerpsestraat wordt deze regeling reeds jaren met succes toegepast. Vanuit de
Florent Van Cauwenberghstraat kan het verkeer nog altijd de hele dag richting
Lisperstraat.
Het busverkeer zal in beide richtingen over de Markt blijven rijden. Zo blijft het
centrum met het openbaar vervoer voor iedereen bereikbaar.
De paaltjes aan de Abtsherbergstraat en Vredeberg verdwijnen.
De rijrichting zal er worden aangepast, zodat in deze woonstraat geen
sluiproute ontstaat. Vanuit de Huibrechtstraat en de Vismarkt zal men verplicht
de Abtsherbergstraat moeten kiezen.
De zone-30 zal in het volledige gebied zeer strikt worden afgedwongen.
Om de Markt als commercieel centrum te ondersteunen moet men er ook vlakbij kunnen parkeren. Daarom zal met Parkeerbeheer worden onderhandeld om zosnel mogelijk kortparkeerplaatsen in te richten op de Werf en Vismarkt. (1 uur) Ook over een uitbreiding van het aantal plaatsen op de Vismarkt zal worden overlegd. In overleg met Parkeerbeheer wordt gestreefd naar het goedkoper maken van de KTA-parking, net als een goedkoper avondtarief in parkeergarage Keysershof.
OpenVLD en N-VA zijn tevreden met dit akkoord:
“Deze oplossing streeft maximale tevredenheid na. De ochtendspits wordt niet meer
door de Predikherenlaan gestuurd. In de avonduren komt er meer sociale controle
op de Markt. Tegelijkertijd kunnen de Lierenaars tijdens de winkeluren blijven
genieten van hun Grote Markt als een gezellig autoluw plein. Voor de horeca en
middenstand op de Grote Markt zorgt dit plan voor de nodige zuurstof.
We kiezen zo voor een binnenstad die leefbaar en tegelijkertijd bereikbaar is, met een
evenwichtige spreiding van het verkeer.”, zo stellen N-VA en OpenVLD