Marleen Vanderpoorten eerste keer vrijuit over verkeersplan

Op 2 augustus 2011

"Ik heb altijd geweten dat de periode van de werken moeilijk zou zijn. Toch krijg ik ook veel positieve reacties. En wanneer de Grote Markt helemaal klaar gaat zijn in maart, ben ik zeker dat de mensen positiever zullen reageren dan nu", steekt de burgermoeder van wal. "Het klopt als men zegt dat het verkeersplan drastischer is dan de proefopstelling van voor het referendum in 2008. De mensen die destijds neen stemden deden dat om verschillende redenen, wat het moeilijk maakte. Na het referendum behaalden we echter makkelijk een meerderheid. Lier heeft een klein centrum en er zijn nu eenmaal geen tien mogelijkheden", legt de burgemeester uit. Het schepencollege evalueert het verkeersplan dit najaar. "Alle opmerkingen zullen worden opgelijst voor een groot debat in oktober. In de eerste plaats zal de gemeenteraad zich voor de allereerste keer uitspreken over het verkeersplan. Aan de hand daarvan komt er al dan niet een bijsturing. We gaan voor een leefbare binnenstad. Ik wil met mijn kleinkinderen veilig over de markt kunnen lopen, wat alleen kan als ze verkeersluw blijft. En daar moet iedereen iets voor willen opofferen. Ook ik moet veel omrijden. Van het Lisp rijd ik met de auto naar de Sluislaan om mijn kleinkinderen op te halen. Van daar ga ik te voet naar het Stadspark. Soms parkeer ik ook aan De Mol. Ook voor het schepencollege zal er geen parkeerplaats meer zijn aan de stadsadministratie in de Brouwerijstraat. Die parkings worden voorbehouden voor mindervaliden", legt de burgemeester uit.

De evaluatie zal uitmaken welke bijsturingen nodig zijn. "Op het Zimmerplein bijvoorbeeld. Als je geen doorgangskaart hebt, mag je daar niet meer rijden. Bedoeling is daar een slimme camera te plaatsen die de nummerplaten filmt en via software weet welke auto's daar wel of niet mogen rijden. Verder verdwijnen de bussen van het Zimmerplein en rijden die terug over de Grote Markt. We zullen met De Lijn bespreken hoe we het aantal bussen in het centrum kunnen verminderen."

Ondertussen maken de oppositiepartijen brandhout van het verkeersplan. N-VA wil het plan terugschroeven en de paaltjes verwijderen als ze aan de macht komt. "Iedereen is opgepept door de verkiezingen van volgend jaar. De oppositie wil terug achter het stadhuis rijden, maar dat gaat zomaar niet. Dan moeten we een nieuwe bouwaanvraag indienen. Stedenbouw, Onroerend Erfgoed en de Raad voor Toegankelijkheid hebben daar ook nog hun zeg in en verlenen adviezen. Wij doen niet zomaar wat we willen", besluit burgemeester Marleen Vanderpoorten.

 

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is