Minister bezoekt kunstproject

Op 17 november 2014

Vrijwilligers vormen de spil van de meeste jeugdhuizen. Volgens een ledenbevraging van jeugdhuisfederatie Formaat zijn er in de jeugdhuissector 8676 vrijwilligers actief. Volgens het jeugdhuisonderzoek van vorig jaar, in opdracht van het Agentschap Sociaal- Cultureel Werk voor Jeugd en Volwassenen, is het jeugdhuis voor vrijwilligers een plaats om hun vrienden te ontmoeten en zicht te amuseren.
Dat is voor jeugdhuis De Moeve niet anders. "Als ik aan de vrijwilligers vraag waarom ze het jeugdhuis zo leuk vinden, zeggen ze dat het er gezellig is en dat ze er altijd kunnen binnenlopen. Er is altijd wel iemand die ze kennen", zegt projectmedewerker An-Sofie
Gysemans.
Het jeugdhuisonderzoek toont ook aan dat jongeren vrijwilliger zijn, omdat ze in het jeugdhuis dingen bijleren én omdat ze er de ruimte en vrijheid krijgen om hun ding te doen. "De Moeve streeft ernaar een plaats te zijn waar jongeren engagementen kunnen opnemen,
waar ze uitdagingen kunnen aangaan.
Soms lopen de vrijwilligers al eens met hun kop tegen de muur. Maar laat het jeugdhuis nu net een plaats zijn waar dat allemaal kan", benadrukt Gysemans.
Dat jeugdhuizen experimenteerruimtes zijn voor vrijwilligers en bezoekers zette Formaat afgelopen zaterdag graag in de kijker. Op de Dag van de Jeugdhuizen toonden bijna 200 jeugdhuizen, verspreid over Vlaanderen, dat er in jeugdhuizen heel wat mogelijk is.
Minister Sven Gatz was daar in Lier getuige van. De jongeren konden er, onder begeleiding van kunstenaars, een grafisch portret op canvas maken, experimenteren met collagetechnieken of aan de slag gaan met olieverf op doek. De minister vond het kunstproject zeer boeiend.
Het jeugdhuis trakteerde de minister ook nog op een pannenkoek, huisgemaakte limonade én een akoestisch optreden van de Lierse band Marquis.

Het bezoek werd afgerond met een vergadering waaraan behalve de minister ook de Lierse schepen van Jeugd Rik Verwaest (N-VA) en een afvaardiging van Formaat en De Moeve deelnamen. "We hadden het met de minister onder meer over de positieve manier waarop onze jeugdhuiswerking naar buiten komt en over de grote vrijwilligersploeg", zegt Rik Verwaest.
"Dankzij jeugdhuisfederatie Formaat bezocht de minister twee jeugdhuisprojecten: eentje in Mol en het andere in Lier. Daar kunnen we dus zeker trots op zijn", stelt schepen Verwaest.