N-VA geeft nieuw verkeersplan onvoldoende : realistisch N-VA-alternatief werd weggestemd

Op 20 december 2011

De voorbije weken lanceerde zowat iedere meerderheidspartij haar ideetje over het circulatieplan. Begin deze maand werd er dan met veel fanfare een “eensgezind standpunt” voorgesteld. Maar gisteren op de gemeenteraad kwam er ter elfder ure nog een ander plan op tafel. Haastwerk bleek echter vooral knoeiwerk. De oppositie kon alleen maar vaststellen hoe gemeenteraadsleden van de meerderheid fel van leer trokken tegen dit nieuwe voorstel en hoe twee schepenen duidelijk maakten dat ze hier hoegenaamd niet achter stonden.

Tegen al dat interne gekakel van de meerderheid toonde de oppositie zich constructief en eensgezind. Alle oppositiepartijen steunden het consensusvoorstel van de N-VA, dat getuigde van veel gezond verstand.

• Eenrichtingsverkeer (auto’s en bussen) over het Zimmerplein richting Werf.
  • Eenrichtingsverkeer (auto’s en bussen) over de Markt vanuit de Rechtestraat richting Lisperstraat
  • De paaltjes weg in de Predikherenlaan, het Vlietje en de Vredebergstraat.

Weg dus met de Knip, de Muur en de paaltjes!

Zo verdeelt men het verkeer evenwichtig over verschillende straten en routes, vermijdt men dubbel verkeer op het Zimmerplein of de Grote Markt en jaagt men geen verkeer door straten die hiervoor niet geschikt zijn. Daarmee zijn we consequenter dan de meerderheid, die heel Lier terroriseerde met paaltjes “tegen sluipverkeer” door kleine straten, maar nu om de heilige koe van de Grote Markt te sparen er geen been in ziet alles door diezelfde straten te jagen.

De meerderheid verwierp dit logische en eenvoudige voorstel waarmee de lusten en de lasten verdeeld worden. De N-VA had een oplossing klaar voor de problemen van de Lierenaars die nu al meer dan 10 maanden gegijzeld worden in hun eigen stad. Zo wordt de interstedelijke mobiliteit hersteld en zijn horeca en winkels weer vlot bereikbaar.

Te eenvoudig ? Te logisch ? Of omdat het van de N-VA komt ? De N-VA zal alleszins blijven vechten voor een vlot doorrijdbaar en verkeersluw centrum. Alleen zo kan Lier opnieuw leefbaar, bloeiend en plezant zijn voor voor haar inwoners en aantrekkelijk voor toeristen en kopers. Zonder Muur, zonder Knip en zonder paaltjes.