N-VA verlaat meerderheid omwille van Grote Markt

Op 16 november 2010

De N-VA nam in 2006 deel aan de gemeenteraadsverkiezingen in een kartel met CD&V met als resultaat dat vandaag N-VA in Lier door twee gemeenteraadsleden en één OCMW-raadslid wordt vertegenwoordigd. Als CD&V/N-VA stapten we vervolgens in het gemeentebestuur, met 1 N-VA Schepen voor 3 jaar.

De voorbije vier jaar heeft de N-VA zich correct en loyaal opgesteld, zowel ten aanzien van onze kartelpartner CD&V als ten aanzien van onze coalitiepartners. Als meerderheidspartij hebben we naar best vermogen geprobeerd Lier mee te besturen. Vaak hebben we ons neergelegd bij beslissingen van de meerderheid waar wij het moeilijk mee hadden. Uit loyaliteit met onze coalitiepartners en ter wille van het algemeen belang hebben we heel wat compromissen gesloten. Nu is voor ons de grens echter bereikt. De beslissing van de meerderheid om in te stemmen met het doorknippen van het verkeer in het stadscentrum is voor de N-VA onaanvaardbaar. Om die reden verlaten wij dan ook de meerderheid, die wij niet langer kunnen steunen. Ook ons kartel met CD&V houdt op te bestaan.

De N-VA benadrukt dat ze hiermee consequent haar belofte aan de Lierenaars houdt. Zowel bij de verkiezingen in 2006 als bij het referendum in 2008 namen wij
samen met kartelpartner CD&V een zeer duidelijk standpunt in over de Grote Markt en de verkeerscirculatie in de stad: wij willen een vlot doorrijdbare binnenstad, waar bezoekers, winkelaars en de Lierenaars zelf in de buurt kunnen passeren en in de buurt parkeren. Dat was in 2006 ons standpunt en dat is nog altijd hetzelfde gebleven. Wij stellen nu echter vast dat de andere partijen in de meerderheid, om het in het Liers te zeggen, “hun kar hebben gekeerd”.

Hoe is het allemaal zo ver kunnen komen?

In het coalitieakkoord dat wij in 2006 sloten werd nergens gesproken over een Grote Markt zonder doorrijdend verkeer. Een lussensysteem of andere vormen van omleiding was niet aan de orde. Er werd alleen gesproken over een autoluw centrum. Dat was ook logisch, want de Lierse kiezer lust dat niet. Alle partijen die in 2006 deelnamen kozen immers voor een vlot bereikbare Grote Markt. Alleen Lier&Ko pleitte voor een autovrije Grote Markt. De kiezer sprak zich duidelijk uit: de partijen die een doorrijdbare Grote Markt en centrum wilden halen 28 zetels, Lier&Ko 3.

In 2008 stelde CD&V/N-VA vast dat zowel OpenVLD als LierLeeft een bocht hebben gemaakt. Het plan dat op tafel lag ging in tegen alle logica: het verkeer achter het stadhuis verdwijnt, terwijl allerlei verkeersstromen onnadenkend door elkaar worden gemengd. Samen met onze kartelpartner CD&V voerden wij een sterke NEE-campagne tegen dit voorstel. De Lierenaars volgen ons en stemmen met ongeveer 55 % het voorliggende plan weg.

Eind 2009  wordt dan het nieuwe plan voorgelegd en op 4 januari 2010 goedgekeurd (toevallig het 1ste schepencollege na het mandaat van onze N-VA schepen). Wij zijn verbijsterd als we zien dat dit nieuwe plan volledig overeenkomt met het Lier&Ko-programma: het verkeer wordt doorgesneden en de Lierenaar die zich in zijn stad wil verplaatsen wordt via een enorme en totaal nutteloze omweg langs de Ring gestuurd . Dit is niet wat de kiezer in 2006 wilde en dit botst totaal met de uitslag van het referendum. Wij zijn nog meer verbijsterd als we vaststellen dat zowel onze kartelpartner CD&V als onze coalitiepartners OpenVLD en LierLeeft met dit plan akkoord gaan, tegen de wil van hun kiezers in en in tegenstrijd met hun eigen kiesbeloften.

Gisteren, op de gemeenteraad van 13 september, hebben we met ons toegevoegd punt aan alle Lierenaars willen duidelijk maken wie voor en wie tegen het doorsnijden van het verkeer was.
De stemming heeft voor die duidelijkheid gezorgd: in 2012 zullen alle Lierenaars weten wie gekozen heeft voor het doorsnijden van de stad, en wie daar tegen was.

Voor ons was er daarna geen andere keuze om uit de meerderheid en uit het kartel te stappen. Wij verliezen hierdoor de voordelen van een grote fractie, het lidmaatschap in alle commissies. Wij betreuren ook dat ons kartel met CD&V hierdoor tot een einde komt.
Wij nemen deze keuze echter zonder aarzelen en met volle overtuiging.

Na ons maanden met hand en tand te hebben verzet tegen dit plan is het duidelijk dat wij de enigen zijn die achter hun principes zijn blijven staan. Er wordt zware druk op ons uitgeoefend om mee “de bocht te maken” en in te stemmen met dit plan, maar wij blijven trouw aan de waarden van de N-VA: standvastig en consequent vasthouden aan onze principes. Wij gaven ons woord aan de Lierenaar voor een vlot doorrijdbaar en leefbaar stadscentrum en voor ons is een woord nog altijd een woord.