Nieuwe Lierse coalitie heeft bestuursplan klaar

Op 18 december 2012

Het beleidsakkoord telt 24 pagina's en bestaat uit twaalf hoofdstukken. We belichten enkele punten.

"De voorbije jaren is er veel geïnvesteerd in onze stad. Dit heeft een fel gestegen schuld per inwoner als gevolg. Het nieuwe stadsbestuur wil tegen 2018 de financiën opnieuw in evenwicht brengen zonder de belastingen te verhogen. Er moet dus her en der bespaard worden en de politiek geeft het goede voorbeeld, want de lonen en zitpenningen van alle politici worden met vijf procent verlaagd", zegt Frank Boogaerts.

"In crisistijd blijft het sociale vangnet meer dan ooit onmisbaar. Wie hulp nodig heeft, moet die ook krijgen. Maar we zijn niet van plan om zelf een zesde buitenschoolse kinderopvang te organiseren. Indien er zich dringende nood aan bijkomende kinderopvang manifesteert, willen we dit in eerste instantie in schoolgebouwen onderbrengen", stelt toekomstig schepen van Sociale Zaken Marleen Vanderpoorten (Open Vld).

"Op vlak van Openbare Werken zal een fietserstoets tijdens de heraanleg van het openbaar domein voor veilige omleidingen voor fietsers zorgen. Elke heraanleg zal dankzij deze toets een verhoogde fietsveiligheid garanderen.
De bushaltes op de Grote Markt krijgen op korte termijn doorzichtig glas", belooft Boogaerts.

"Het Timmermans-Opsomerhuis zal niet met een nieuwbouw uitgebreid worden. In het museum komt wel het toeristisch bureau en het Museum van Lier. Op de plaats van het oude zwembad gaan we een picknick- en ligweide inrichten. Het stadhuis behouden we als ceremoniële ruimte met onder meer een winkel voor Lierse streekproducten. Er komt in het stadhuis alleszins geen horecazaak", benadrukt Vanderpoorten.