• Koningshooikt
N-VA Lier-Koningshooikt

U bent hier

Schepen van Mobiliteit onthoudt zich verrassend bij stemming, Lier heeft aangepast verkeersplan.

Op 20 december 2011
De gemeenteraadsleden kregen gisteravond het nieuwe voorstel voor het eerst onder ogen en vroegen prompt een schorsing van de raadszitting aan om hun standpunt te kunnen bepalen.

Volgens het nieuwe voorstel blijft de Grote Markt autoluw. Ook de -gewraakte- knip wordt gehandhaafd maar de verkeersdruk in een aantal straten worden deels opgevangen.

Het Zimmerplein en de Sint-Jansbrug worden opnieuw toegankelijk voor autoverkeer. Zij het dat er enkelrichtingsverkeer in de richting van de Netelaan wordt ingevoerd. De parking in de Schapenkoppenstraat zal enkel bereikbaar zijn via de Kapucijnenvest en het Zimmerplein. In de Kapucijnenvest wordt de rijrichting omgedraaid.

De paaltjes aan Kalkoven en aan de Predikherenlaan verdwijnen. Aan het Vlietje en in de Vredebergstraat blijven de paaltjes behouden. De rijrichting in de Kannunik Davidlaan en de Begijnhofstraat blijft behouden.

Door deze nieuwe regeling kan het verkeer, volgens het stadsbestuur, van de westelijke kant van de stad, door het centrum naar de Leuvense- of de Molpoort zonder dat de scholen extra worden belast met verkeersdruk. Ook het in- en uitrijden van de spoeddienst van het ziekenhuis zou door deze nieuwe maatregelen vlot moeten verlopen.

Eigenlijk komt het hele circulatieplan erop neer dat een soort van parkingroute, of een binnenring, wordt gecreëerd. Het stadsbestuur maakt zich sterk dat alle publieke parkings vlot bereikbaar worden en de stadskern autoluw kan blijven.

Eind maart

Het bestuur wil de nieuwe regeling invoeren zodra de werkzaamheden op de Grote Markt zijn afgerond en de bussen van De Lijn weer tot in het centrum kunnen. Vermoedelijk is dat eind maart.

Het voorstel was gisteravond voer voor een pittig debat waar de voor- en tegens werden afgewogen. N-VA had een bijkomend voorstel om verkeer van Werf en Rechtestraat mogelijk te maken over de Grote Markt richting Lisperstraat. Dat werd niet aangenomen.

Het voorgestelde verkeersplan werd goedgekeurd. Grootste verrassing was wel dat schepen van Mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko) zich onthield bij de stemming. Hij vindt dat in het huidige plan de Kapucijnenvest, die een woonstraat is, niet geschikt is om veel verkeer te slikken in de toekomst.