U bent hier
Spoorovergang op Lisp verdwijnt
Kamerlid Bert Wollants (N-VA) probeerde duidelijke info te krijgen van federaal minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) over de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Minister Magnette verklaarde dat het nieuwe goederenspoor staat of valt met het nieuwe investeringsplan 2013-2025 dat nu in opmaak is. "Als in dat plan onvoldoende centen worden vrijgemaakt, wordt alles definitief op de lange baan geschoven", zegt Wollants.
Bouwwerf
"Maar zelfs als het budget snel rond raakt, zullen de werken pas ten vroegste in 2015 starten. Het enige concrete element in dit verhaal is de wens van Infrabel om de spoorovergang op het Lisp hoe dan ook af te schaffen. Zelfs als er wordt gekozen voor de boortunnel via Ranst komt er een brug of tunnel in de plaats van de huidige slagbomen", aldus Wallants. "Met dit antwoord van Magnette is de verwarring nu helemaal compleet. De minister kan niet eens bevestigen of het project er wel komt en al helemaal niet wanneer. Nochtans zal die spoorontsluiting een enorme impact hebben op Lier en omliggende gemeenten. In het slechtste geval wordt Lier minstens tien jaar lang een bouwwerf. Is het dan echt te veel gevraagd om klaar en duidelijk te beslissen en te communiceren?" stelt Bert Wollants.