Stad en OCMW bekvechten over gezamenlijk magazijn

Op 15 september 2012

In maart keurde de gemeenteraad, nota bene op voorstel van dit stadsbestuur, de afspraken rond het nieuwe stadsmagazijn goed. Het OCMW zou elk jaar 26.000 euro betalen en de site-coördinator betalen. Nu wil de stad opeens de OCMW-bijdrage in één keer: in totaal 2,5 miljoen euro. Daar is geen enkele goede reden voor. De OCMW-ontvanger beoordeelde dit dossier zeer negatief en bovendien zal deze operatie de Lierse belastingbetaler meer gaan kosten", stelt OCMW-raadslid Bert Wollants (onafhankelijk).

"Met de verkiezingen in zicht probeert het schepencollege uit alle macht geld in het laatje te krijgen. Daarvoor zijn blijkbaar alle trucs goed.
Lapmiddelen zoals de verkoop van het Hof van Santhoven mislukten, dus probeert men het zo", meent N-VA-lijsttrekker Frank Boogaerts.

Het schepencollege heeft bij hoogdringendheid dit punt op de OCMW-raad van afgelopen donderdag laten zetten. Onder druk van de oppositie stelde de meerderheidspartijen voor het agendapunt naar een extra raadszitting op 1 oktober te verdagen.

Burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open Vld) begrijpt de heisa niet. ""Wat is er mis mee om aan het OCMW te vragen hun deel van het stadsmagazijn te kopen in plaats van te huren? Dit zou betekenen dat de stad minder moet lenen, omdat we dan cash geld ontvangen. Dit zou inderdaad goed uitkomen en we hadden er inderdaad beter vroeger aan gedacht.