Stad gaat heel wat knelpunten wegwerken

Op 22 oktober 2013

"Zo gaan we op het bruggetje aan de Zimmertoren de kasseistrook heraanleggen met verbetering van de fundering. In de Mallekotstraat wordt ter hoogte van de Steinerschool de fietsoversteek heraangelegd en opnieuw gemarkeerd. Het deel van de Aarschotsesteenweg aan de inrit van Meubelen Gero gaan we opnieuw asfalteren en het fietspad er herstellen. Op de Netelaan passen we de fietsoversteek vanuit de Leopold III-laan aan. Al deze werken gebeuren nog dit jaar in eigen beheer", zegt schepen van Openbare Werken Bert Wollants (N-VA).

"De heraanleg van de fietssuggestiestrook in de Baron Opsomerlaan, het herkasseien en herasfalteren van een gedeelte van het Leopoldplein en de heraanleg van het wegdek in de Mechelsestraat, ter hoogte van het kruispunt met de Kanunnik Davidlaan tot aan inrit spoedafdeling ziekenhuis, zullen ten vroegste in 2014 gerealiseerd worden. Deze werken worden uitbesteed. Het is ook onze bedoeling om de zone 30 in de buurt van basisschool Het Spoor en ter hoogte van de school Heilige Familie uit te breiden. Na goedkeuring hiervan moeten we de nodige aanpassingswerken aan de wegenis uitvoeren", zegt Wollants verder.

Nog volgens de schepen wil de stad "een actief beleid" voeren ter ondersteuning en stimulering van het fietsgebruik. "Naast de eigen waarnemingen en de door burgers gemelde knelpunten baseren we ons ook op een lijst van knelpunten die de Fietsersbond en de Lierse basisscholen opstelden. Er volgde een screening, waarbij we telkens de afweging maakten tussen de ideale situatie voor de fietsers en andere eisen voor de inrichting van onze wegen", verduidelijkt Wollants.