Stad vraagt belasting voor afgebroken terrassen

Op 22 september 2011

Hoe positief ze soms ook tegen de hernieuwing van het marktplein aankijken, de Lierse handelaars hebben het niet gemakkelijk. Van de Antwerpsestraat tot de Rechtestraat hoor je spreken over een omzetverlies van 30 tot 60procent. Als klap op de vuurpijl kregen de horeca-uitbaters een aanslagbiljet om belasting te betalen voor hun terras, dat al een jaar in een achterkamer staat opgeslagen.

Gemeenteraadslid Jenny Van Damme (N-VA) neemt het voor hen op: 'Heeft de stadskas dringend euro's nodig of zijn deze brieven uitgespuwd door een computerprogramma dat automatisch afrekeningen maakt? Die mensen verliezen dagelijks geld door de werkzaamheden. Kan er geen compensatiemaatregel worden genomen?'

De situatie is inderdaad niet duidelijk. De uitbaatster van een ijssalon beweert dat ze niet moet betalen. Tenminste, dat meent ze te hebben begrepen uit het antwoord van de burgemeester toen ze het probleem aankaartte.

Ook Dirk Hendrickx en Heidi Vaes van Tearoom Markt 19 kregen een aanslagbiljet in de bus en dienden prompt een bezwaarschrift in. 'Het is toch logisch dat je niet betaalt voor wat je niet krijgt?', redeneert Hendrickx. 'We klagen niet, maar het is toch duidelijk dat we omzet verliezen tijdens de werkzaamheden. We trachten het op te vangen door met minder personeel te werken. Hopelijk kunnen we in april onze deuren wijd opengooien met zicht op een prachtig plein.'

Burgemeester Marleen Vanderpoorten (Open VLD) wijst erop dat de belasting toch moet worden betaald. 'Met dien verstande dat de mensen een bezwaarschrift kunnen indienen en terugbetaling zullen ontvangen voor de tijd dat ze geen terras konden uitzetten.'

'Dat is nu eenmaal de wet op de belasting', zegt schepen van Openbare Werken Jan Hermans (Lier&Ko). 'We zijn nu voor elke zaak aan het berekenen hoeveel procent de uitbater terugkrijgt.'

Wandelpad

Maandagavond hadden de horeca-uitbaters nog een vergadering met het schepencollege. Aan de noordzijde van de markt mogen de terrassen aansluiten op de gevel. Aan de westzijde moet een pad van driemeter worden gelaten tussen de gevel en het terras. Niet leuk voor kelners die niet alleen meer meters moeten afleggen, maar ook moeten slalommen tussen de voetgangers op het voetpad.

'Het staat zo bepaald in de bouwvergunning', zegt schepen Hermans. 'Maar we proberen met Stedenbouw Antwerpen tot een akkoord te komen om ook aan de westzijde de terrassen te laten aansluiten aan de gevel.'