Stad wil verhuis van winkels uit centrum halt toe roepen

Op 20 december 2013

De stad wilt de vlucht van handelszaken vanuit het centrum naar de handelszones buiten de Ring een halt toe roepen. Daarom gaat het bestuur werk maken van het principe vanbranchering. Dit houdt onder meer in dat buiten het kernwinkelgebied geen nieuwe handelszaken meer worden toegelaten die producten verkopen die concurrentieel zijn met zaken in de binnenstad.

Het principe zal niet alleen worden toegepast bij de beoordeling van stedenbouwkundige en socioeconomische aanvragen maar ook bij de opmaak van ruimtelijke uitvoeringsplannen. Branchering wordt verder gedefinieerd door de 'draagbaarheid' van een product. Omdat keukens en auto's niet 'draagbaar' zijn, wordt die handel nog wel toegestaan buiten de Ring.

Aan de Antwerpsesteenweg komen er in ieder geval geen nieuwe detailzaken meer bij. Ook tussen het winkelcentrum Den Boom en de stationsomgeving worden eveneens geen nieuwe detailhandels meer toegelaten.