Stadsbestuur maakt de 'knip' definitief

Op 13 september 2011

Het plan van het schepencollege lekte uit op de vooravond van de commissiezitting via Vlaams Belang-fractievoorzitter Jan Mortelmans.

'Vanavond (gisteravond, red.) leggen we aan de commissie een rapport met onze mobiliteitsvisie voor', zegt schepen van Mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko). 'Het is een verslag van 110 pagina's met een aantal bijlagen. Het bevat de grote principes volgens dewelke we ons toekomstig verkeersplan willen uitwerken, hoe we zullen omgaan met zwaar transport, openbaar vervoer en persoonlijk vervoer. Die visie is voor negentig procent dezelfde als die van vijf jaar geleden. Er zal uiteraard in staan dat we als lokale overheid gaan voor een autoluw centrum. Dat is niet nieuw, want die bepaling was ook al in het bestuursakkoord opgenomen. Maar we gaan ons nu niet bezighouden met details zoals waar de paaltjes komen. Daar is nog tijd genoeg voor want het mobiliteitsplan zal pas in oktober op de gemeenteraad komen. Die mobiliteitsvisie maakt deel uit van het convenant dat we hebben gesloten met de hogere overheid, in samenspraak met De Lijn, de NMBS, het Vlaams Gewest, de provincie, de politie en de stad zelf. Dat convenant geeft ons toegang tot subsidies, bijvoorbeeld voor het aanleggen van nieuwe fietspaden.'

Uitgesloten voor N-VA

Tot vorig jaar maakte de N-VA deel uit van de meerderheid maar toen stapte de partij uit het kartel met CD&V en uit de coalitie. 'We konden niet akkoord gaan met de manier waarop het schepencollege het autoluwe centrum wil realiseren, namelijk door verkeer over de Grote Markt te verbieden en de stad in twee te splitsen', zegt senator en gemeenteraadslid Frank Boogaerts (N-VA). 'Uiteraard heb ik het 110 pagina's dikke rapport grondig doorgenomen maar ik stel vast dat er een aantal onduidelijkheden en zelfs tegenspraak in zitten. De ene keer heb je de indruk dat men met 'werken' de heraanleg van de Grote Markt bedoelt, dan weer de werken aan de kruispunten van de Ringlaan (R16). Enerzijds zegt men ook dat een dergelijke visie best legislatuurgebonden is omdat ze bindend is voor vijf jaar, maar volgend jaar zijn er verkiezingen en komt er misschien een heel ander bestuur. Ik lees ook letterlijk: 'om de leefbaarheid van de binnenstad te kunnen garanderen zullen we het straatverkeer tussen het oostelijk en het westelijk deel van de stad sterk beperken.' Maar ze beperken het niet, ze maken het onmogelijk. Er is ook een deel gewijd aan 'autobusoverstapplaatsen' maar dat lijkt mij eerder iets dat het openbaar vervoer ingewikkelder maakt. In elk geval, voor ons kan de 'knip' niet. Het centrum mag autoluw zijn maar moet doorrijdbaar blijven voor de Lierenaar. Voor de anderen moeten we zorgen dat ze via de Ring vlot rond de stad kunnen.'

Woensdag bespreking

Bij de nieuwe partij VO-LK namen schepen Patrick Tersago en gemeenteraadslid Paul Boschmans al het document door. 'Maar onze partij bespreekt het plan pas woensdag. We krijgen vanavond (gisteren, red.) wellicht bijkomende uitleg en ik weet dat de feitelijke vereniging De Lierse Muur (die zich tegen de 'knip' verzet, red.) woensdagavond een tweede keer door het schepencollege wordt ontvangen en ook een aantal voorstellen zal formuleren. Pas daarna zullen we met onze reactie naar buiten komen.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is