Stadsbestuur reageert op open brief ouderraden BKO

Op 3 december 2013

In een open brief, die wordt verspreid via de scholen en pers, uiten een aantal Lierse ouderraden hun bezorgdheid over de plannen van het stadsbestuur met de buitenschoolse kinderopvang (BKO).

Uiteraard juicht de stad alle betrokken initiatieven omtrent het beleid toe. Maar we stellen vast dat de ouderraden minstens onvolledig zijn geïnformeerd. Het is dan ook spijtig dat de initiatiefnemers niet eerst het gesprek zijn aangegaan met het stadsbestuur alvorens de Lierse ouders te alarmeren.

De genoemde 'plannen' zijn immers deel van een breed pakket aan mogelijke pistes. De Lierse BKO kampt al enige tijd met overbezetting en personeelstekort. Het stadsbestuur koos ervoor om samen met de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang (LOK) die problemen aan te pakken. Dat gebeurde in alle openheid, waarbij alle opties onder de loep werden genomen. Dat gesprek is nog steeds lopende, beslissingen komen er pas na verder overleg.

Het stadsbestuur benadrukt alvast dat Lier ook in budgettair zware tijden niet bespaart op kinderopvang, zoals in de brief wordt gesteld. Integendeel zelfs: momenteel doen we volop bijkomende investeringen in extra personeel om kwalitatieve opvang te kunnen blijven garanderen.

Ondanks die inspanning zijn op langere termijn creatieve en moedige beslissingen nodig om de structurele problemen bij BKO aan te pakken. Hiervoor blijft het stadsbestuur inzetten op dialoog met het LOK en de ouders. We roepen iedereen dan ook op om dat te doen in sereniteit, zodat het overleg alle kansen krijgt.