Toespraak opening tentoonstelling 'Lier Vergroot'

Op 23 oktober 2013

Dames,
heren,

Ik heet U van harte welkom op de tentoonstelling “Lier Vergroot”. We zijn hier met veel vanavond, maar om de veiligheid hoeft niemand zich zorgen te maken. Rondom ons bevinden zich immers de Lierse Reuzen. Felix Timmermans noemde hen niet onterecht de “kartonnen lijfwachten” van onze stad. En als de Fee het zegt, zal het wel juist zijn!

Lier en haar reuzen zijn onlosmakelijk verbonden. Niet één stad in Vlaanderen heeft een Reuzentrein die zo authentiek bewaard is gebleven. De Reuzen die U vandaag ziet zijn modellen die al vijf eeuwen of langer door onze straten trekken. Rond hen groeide een enorme erfgoedtraditie, met Reuzenliederen, reuzengezinnen en nog veel meer…

We hebben dus een reuzentraditie om U tegen te zeggen. Elke zichzelf respecterende stad zou daar dus mee uitpakken. Hoewel "in den bijvang" soms anders wordt beweerd zijn Lierenaars echter zeer bescheiden van aard. Om die reden komt ons “Groot Volk” zelden buiten. Onze Reuzentrein vertoont zich maar om de vijfentwintig jaar, om de Gummarusfeesten luister bij te zetten. En dat is jammer.

Deze tentoonstelling is een terugblik op zes eeuwen Reuzengeschiedenis, maar tegelijkertijd een startschot. Een startschot van een nieuwe manier van omgaan met onze Reuzen. Prachtig en uniek erfgoed zoals dit na elke Gummarusfeesten opnieuw veroordelen tot 25 jaar eenzame opsluiting, dat is niet meer van deze tijd.

In 2015 zullen onze Reuzen opnieuw uitrijden. Maar ook daarna wenkt de toekomst. Want de Gezellen van ’t Groot Volk, de nieuwe Lierse reuzenvereniging, werkt naarstig aan een formule om onze Reuzen regelmatig in beeld te krijgen. Ook de stad zelf zet volop in op onze Reuzen. De verenigingen en wijken die zelf met veel toewijding hun eigen reuzen verzorgen zullen daar een rol in mogen spelen. Iedereen die hieraan wil meewerken kan ik van harte aanraden zich aan te
sluiten bij dit project!

Ik geef het woord aan de heer Venken. Als slot wil ik namens mijzelf, en ongetwijfeld namens alle Lierenaars, mijn dank uitspreken voor iedereen die aan deze tentoonstelling heeft meegewerkt. Proficiat, en veel succes gewenst!