U bent hier
Tweede spoorontsluiting: nog meer onduidelijkheid. Spoorovergang Lisp verdwijnt hoe dan ook
De tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven zorgde in Lier al voor veel beroering. N-VA Lier&Koningshooikt legde al verschillende gaten in het dossier bloot. Zo werden de omwonenden werden veel te laat geïnformeerd en zaaide de federale regering twijfel over alternatieve tracés. Kamerlid Bert Wollants (N-VA) blijft dan ook ijveren voor duidelijke info voor de Lierenaars.
In zijn antwoord maakte federaal minister van Overheidsbedrijven Paul Magnette (PS) de onzekerheid echter alleen maar groter. Hij geeft immers geen enkele garantie dat die spoorontsluiting er effectief wel zal komen. Zo verklaarde Magnette dat het project staat of valt met het nieuwe investeringsplan 2013-2025, dat nu wordt opgemaakt. Als in dat plan onvoldoende centen worden vrijgemaakt wordt alles definitief op de lange baan geschoven! Maar zelfs als het budget snel rond geraakt en met gunstig procedureverloop zal pas ten vroegste in 2015 worden gestart.
Ook opmerkelijk is dat de regering voor het eerst duidelijke termijnen plakt op beide tracés. De aanleg van de boortunnel onder de Ring zal minstens zeven jaar duren, de sleuven door de binnenstad minstens tien jaar.
Het enige concrete element in dit verhaal is de wens van Infrabel om de spoorovergang op het Lisp hoe dan ook af te schaffen. Zelfs als er wordt gekozen voor de boortunnel komt er een brug of tunnel in de plaats van de huidige slagbomen.
Bert Wollants: “Met dit antwoord van Magnette is de verwarring nu helemaal compleet. Vandaag kan de minister niet eens bevestigen of het project er wel komt en al helemaal niet wanneer. Nochtans zal die spoorontsluiting een enorme impact hebben op onze stad. In het slechtste geval wordt Lier minstens tien jaar lang een bouwwerf. Is het dan echt teveel gevraagd om klaar en duidelijk te beslissen en te communiceren?”