Unizo-enquête toont ontevredenheid Lierse handelaars over 'de knip' aan

Op 1 oktober 2011

Zelfstandigen klagen snel, is een cliché zo hoog als het belfort. Unizo wou weten in hoeverre ‘de knip’ van Lier – het niet langer doorrijdbaar maken van de stad – een invloed had op de handel. En wie beter dan de handelaars zelf om daarop een antwoord te geven.

Daarom stuurde de zelfstandigenvereniging een bevraging naar meer dan 400 aangesloten ondernemers en handelaars. De helft daarvan is gevestigd tussen de Ring en het centrum. 88 ondernemers of ongeveer 22 procent reageerde, wat in marketingtermen een zeer vruchtbare score is.

Vooreerst moet opgemerkt worden dat de antwoorden niet gestoeld zijn op concrete gegevens of cijfers. Dat had Unizo gemakkelijker kunnen doen op basis van de driemaandelijkse BTW-aangiften. Maar met dat soort van onderzoek had men geen vragen kunnen afvuren over een betere of slechtere mobiliteit en over parkeergelegenheid.

90 procent antwoorden van binnen de Ring

Het merendeel van de antwoorden komt uit de binnenstad: 37 ten honderd uit Lier Oost, 29 ten honderd uit Lier West, 24 procent van tussen de vesten en de Ring. Slechts 6 procent van de antwoorden komt van buiten de Ring en 4 procent van Koningshooikt, waar in deze aangelegenheid alleen de grotere verkeersdruk op de Ring min of meer een rol kan spelen.

88 procent van de handelaars in West en 74 procent in Oost vinden dat hun zaak slechter bereikbaar is en ook tussen vesten en Ring vindt nog 40 procent dat. Kortom, van de Lierse ondernemers in het algemeen klaagt bijna 70 procent over de slechtere bereikbaarheid.

Te weinig parkeergelegenheid

Liefst 94 procent van de respondenten in West en 61 procent in Oost zegt ronduit dat er te weinig parkeerplaatsen zijn en dat laatste cijfer is maar iets meer dan de bevindingen van de handelaars tussen veste en Ring.

De ‘knip’ wordt door de respondenten uitgespuwd: 94 procent in West, 74 procent in Oost en ook nog 901 procent tussen vesten en Ring. De Lierse winkels verloren naar eigen zeggen bijna 60 procent van hun klanten en ze maken zich sterk dat die klanten in West zich voor 94 procent tegen de knip kanten, 69 procent in Oost en 80 procent tussen vesten en Ring. Globaal gezien kant meer dan 80 procent van de winkelbezoekers zich tegen de knip. Gelijkaardige resultaten tekenen we op voor de invloed van de verkeersdruk op de Ring, de gevolgen voor hun omzet, het verminderd aantal bezoekers van buiten Lier. Het behoeft dan ook geen tekeningetje dat de Lierse ondernemer na de heraanleg van de markt niets meer over de knip wil horen.

'Enquête sturen nà de werken', aldus Hermans

Schepen van openbare werken en mobiliteit Jan Hermans (Lier&Ko), ‘de architect van de knip’, was op de voorstelling van de enquêteresultaten aanwezig en verklaarde niet onder de indruk te zijn. ‘Het heeft geen zin enquêtes te houden tijdens de werken, dat moet je doen erna’, beklemtoonde hij. Hij vond het bovendien bedenkelijk dat Anja De Wit van STS-computers, weliswaar lid van de commerciële raad van Lier maar ook secretaris van de N-VA Lier, aan de enquête had meegewerkt. N-VA heeft precies omwille van de mobiliteit in Lier het kartel met de CD&V opgeblazen.

Maar die opmerking werd door Unizo weggewuifd omdat de enquête van zeer nabij werd opgevolgd door het lokaal en regionaal bestuur, de mobiliteitsspecialisten Bart Wallays en Els Cools en de bereikbaarheidsadviseur van Unizo Antwerpen-Mechelen Johan Van Loon. De nationale pr-manager Laure Stuyck bevestigde ons ’s anderendaags dat Unizo volledig achter de uitslagen staat en zich akkoord verklaart met de juistheid van de enquête en de gebruikte staalkaart.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is