Veranderingen in stadsbibliotheek

Op 10 augustus 2011

Het idee om gerenomeerde kunstenaars naar de bib te halen kwam destijds van de vorige bibliothecaris Jo Cooymans. In de witte zaal konden kunstenaars hun werken tentoonstellen. Het initiatief lijkt de laatste jaren echter over zijn succes heen.

"De keuze van exposanten was misschien ook niet altijd even gelukkig", zegt bibliothecaris Caroline Van de Velde. "Die expo's lokten steeds minder volk en we hadden er ook wel wat werk mee. Daarom leggen wij ons nu in de eerste plaats toe op de echte bibliotheekactiviteiten. De expositieruimte wordt nu een vertelparadijs." Een team van een zestal gepensioneerden zal vanaf 17 september voor kleuters en lagere schoolkinderen voorlezen. Ze doen dat elke eerste woensdag van de maand om 14 uur en elke derde zaterdag van de maand om 11 uur. "Er worden verschillende verhalen voorgelezen zodat de kinderen geen uren aan een stuk moeten stilzitten. Bedoeling is dat we ook meer aandacht gaan besteden aan klasbezoeken waarin we onder meer uitleg geven hoe een bib werkt."

Laatste tentoonstelling

Om afscheid te nemen van de exporuimte wordt er een markante laatste tentoonstelling gehouden.

"We stellen het magazijn van de bib tentoon. Mensen denken dat onze ontleenbare boeken in de bib onze volledige collectie beslaan. We hebben echter nog een schatkamer aan boeken, cd's en dvd's die we niet meer uitlenen. Het gaat om oudere, minder populaire exemplaren die daarom niet minderwaardig zijn. Die stellen we nu dus tentoon." Zo prijken er boeken van Tijl Uilenspiegel, Tolkien, Gorbatsjov en Felix Timmermans. Tegen de muur hangt ook een collage van wat het afgelopen jaar allemaal in de bib gebeurde. In glazen kasten krijg je een beeld van hoe boek behandeld worden zodat ze minder snel verslijten. Je kan ook zien hoe de bib in de jaren 40 werkte, toen alles nog met de vulpen werd genoteerd. Pas 1995 deed de computer zijn intrede in de bibliotheek. Tenslotte kan je ook een blik werpen op de boeken die helemaal kapot terug binnen werden gebracht. "Een hond wil soms blijkbaar ook eens een boek lezen. Dat moet dan uiteraard vergoed worden", zegt Caroline Van de Velde.

Naast de voorleeszaal wordt ook de rest van de de bib heringericht. Het meubilair wordt herschikt en er komt nieuwe verlichting. Ook de manier van werken zal veranderen.

Zelfontlening

"We gaan ook starten met zelf-

ontlening, toch wel de meest ingrijpende verandering. Wie een boek, cd of dvd leent, legt dit op een meubel waaronder een plaat bevestigd is die alles registreert. Daarvoor moeten de duizenden boeken moeten stuk voor stuk van een sticker voorzien worden. In die sticker zit een chip die ervoor zorgt dat alles goed wordt geregistreerd. Het systeem is technisch nieuwer dan het systeem met barcodes. We hopen op 1 juni 2012 te kunnen starten met dit systeem", aldus nog Van de Velde.

Niet iedereen is even enthousiast over het nieuwe zelfscansysteem. De N-VA is dan wel niet tegen de invoering van het systeem, ze vindt wel dat het schepencollege hier niet de juiste conclusie aan verbindt. "Lier doet een fikse investering van bijna 152.000 euro, met als argument dat ze dankzij die automatisering een enorme taaklast weghalen bij het bibliotheekpersoneel", zegt raadslid Rik Verwaest van N-VA. "Een stadsbestuur zou dan toch moeten bekijken op welke manier de Lierse belastingbetalers een goede economische return kunnen krijgen voor de fikse 150.000 euro die ze investeren? Als het bibliotheekpersoneel een groot deel van haar takenpakket afgenomen wordt, is het dan niet logisch dat er in de eerste plaats wordt besloten om het personeelsbestand daaraan aan te passen? Er kan bijvoorbeeld worden beslist om vertrekkend personeel niet te vervangen, of overtollig personeel naar andere diensten over te hevelen. Minder werk moet immers met minder personeel worden uitgevoerd, dat is een evidente economische wet", weet raadslid Rik Verwaest.

De bib organiseert ook weer dit jaar een grote boekenverkoop. Die gaat door op 15 oktober.