Verkeersafwikkeling zaterdagse markt

Op 15 mei 2007

Het verbod om de zaterdagvoormiddag tijdens de markt verkeer toe te laten achter het stadhuis werd gedurende een zestal weken uitgetest.

Het gaf soms aanleiding tot files in de Rechtestraat en de Berlaarstraat, en veroorzaakte heel wat wrevel bij bewoners en handelaars uit de Lisperstraat, de Aragonstraat en de Karthuizersvest die hierdoor onbereikbaar werden , klanten verloren en merkelijk omzetverlies leden.

De hele Noord-oostkant van de stad werd hierdoor inderdaad zeer moeilijk bereikbaar, tenzij via een lange omweg langs de ring.

Het kartel CD&V / N-VA heeft altijd gepleit voor het doorrijdbaar houden van de stad zodat de ganse stad steeds bereikbaar blijft en niet ganse delen worden afgesneden.
Het schepencollege besliste zopas dat er een nieuwe regeling wordt ingevoerd: aan de brug op het einde van de Rechtestraat wordt een bord geplaatst �Uitgezonderd plaatselijk verkeer�. Dit houdt in dat alle verkeer met bestemming Lisperstraat opnieuw ongehinderd achter het stadhuis naar zijn bestemming zal kunnen rijden en de bewoners en handelars in deze straat weer vlot bereikbaar zullen zijn. Tegelijkertijd zullen er aan de ring borden staan waarmee de automobilisten gewezen worden op het feit dat de zaterdagse markt wordt gehouden.

CD&V / N-VA blijven voorstander van het doorrijdbaar houden van het centrum: autoluw kan, autovrij en doorknippen van het verkeer kan niet. Het kartel is dan ook verheugd met deze oplossing die bewoners en kopers opnieuw een vlotte toegang tot de hele stad garandeert.