Verkommerde winkelstraten

Op 24 september 2012

Volgens Frank Boogaerts van N-VA moeten nieuwe handelaars, ook zij die zich in de Berlarij vestigen, financiële voordelen krijgen. "Starters die zich in langdurig leegstaande panden vestigen, kunnen bijvoorbeeld tijdelijk vrijgesteld worden van stedelijke belastingen. Ook wie een nieuwe buurtwinkel opstart, verdient zo'n vrijstelling. Daarnaast moet er een centrummanager worden aangesteld, die verantwoordelijk moet zijn voor het economische beleid in de stad." Jan Mortelmans van Vlaams Belang ziet nog enkele bijkomende voorwaarden om de befaamde winkelstraat weer in ere te herstellen. "Op dit moment zijn de Berlarij en Berlaarsestraat immers door het stadsbestuur compleet aan hun lot overgelaten. Als er door het bestuur geen kader geschept wordt voor de handelaars, verkommert zo'n straat binnen de kortste keren. Het volgende stadsbestuur moet daarom inzetten op een kernversterkend beleid, waarbij wonen, winkelen en vrije tijd samen gaan. Een efficiënt en gericht vergunningenbeleid, de heraanleg van Berlarij en Berlaarsestraat en een uitbreiding van het parkeeraanbod kunnen daartoe bijdragen. De leegstand en verkrotting van winkels moet efficiënt worden aangepakt en het wonen boven winkels moet bevorderd worden. In samenspraak met de horeca moet er ten slotte een specifiek plan voor die sector worden opgesteld."