Vier keer zoveel illegale vreemdelingen in Lier: N-VA vraagt duidelijk signaal van gemeentebestuur

Op 22 september 2011

Gemeenteraadslid Rik Verwaest en OCMW-raadslid Bert Wollants (N-VA) verzamelden cijfers over de verblijfsaangiftes op het Lierse grondgebied. Hieruit blijkt een opvallende toename van het aantal vreemdelingen die wel in Lier verblijven, maar zich niet inschrijven in het gemeentelijke vreemdelingenregister. In 2006 betrapte de Lierse politie 9 ongeregistreerde vreemdelingen. In 2008 werden dat er al 31, in 2010 maar liefst 43. Op amper vijf jaar is het aantal niet-ingeschreven vreemdelingen in Lier dus verviervoudigd!

Inschrijven in het vreemdelingenregister is verplicht, maar veel vreemdelingen doen dat bewust niet. Zij trachten zo lang mogelijk onopgemerkt te blijven, in afwachting van een nieuwe collectieve regularisatie. De ervaring van de politiediensten is dat zulke niet-ingeschrevenen onvermijdelijk in het illegale circuit terechtkomen. Omdat zij niet geregistreerd zijn kunnen zij niet legaal werken of een beroep doen op het OCMW. Zij moeten dus in hun levensonderhoud voorzien door zwartwerk of criminaliteit.

Burgemeester Marleen Vanderpoorten gaf Rik Verwaest op de voorbije gemeenteraad volmondig gelijk toen hij het gemeentebestuur hierover interpelleerde (zie bijlage 1). Uit haar antwoord (zie bijlage 2) blijkt overduidelijk dat niet-ingeschrevenen quasi altijd bij illegale praktijken worden gevat. In 97 van de 108 vaststellingen ging het om personen die betrapt werden tijdens bedelen, inbraken, zwartrijden, geweld of zwartwerk.

De inspanningen van de Lierse politie om zulke niet-ingeschrevenen te klissen worden echter bijna altijd tenietgedaan door de bevoegde federale diensten. Van de 108 illegalen die in Lier werden aangehouden werden er 98 meteen weer vrijgelaten.

Voor N-VA Lier-Koningshooikt is het duidelijk: Lier betaalt de rekening van het federale geknoei. N-VA draagt de Lierse waarden van gastvrijheid en verdraagzaamheid hoog in het vaandel, maar nu de groeiende instroom van illegale vreemdelingen in onze stad blijkbaar onvermijdelijk voor meer onveiligheid en maatschappelijke overlast zorgt moet er ingegrepen worden. De politie verliest kostbare tijd, terwijl de misdadigers die ze arresteren binnen de kortste keren terug op straat staan. Het Lierse gemeentebestuur heeft hier geen schuld aan, maar dat wil niet zeggen dat het niets kan doen. N-VA stelde voor om over de partijgrenzen heen met de hele gemeenteraad de federale regering en de Dienst Vreemdelingenzaken aan te schrijven om deze toestand aan te klagen. Een voorstel waar de meerderheid wel oren naar leek te hebben. Wordt vervolgd!