Betonblokken beveiligen Lierse kerstmarkt

Op 24 november 2016, over deze onderwerpen: Dreigingsniveau 3, Evenementen, Pleinen, Veiligheid

De stad heeft zware betonblokken gekocht om druk bijgewoonde evenementen te beveiligen tegen terroristen. Ze worden voor het eerst gebruikt tijdens de kerstmarkt op de Grote Markt.

“We hebben de beslissing tot aankoop genomen nadat in Nice een vrachtwagen inreed op een mensenmassa op de beroemde Promenades des Anglais. Er vielen toen 85 dodelijke slachtoffers. Iets gelijkaardigs zou ook tijdens evenementen op de Grote Markt kunnen gebeuren, althans als je het marktplein vanuit de Rechtestraat nadert. Aan de andere zijde zorgen de zitbanken voor een barrière”, zegt burgemeester Frank Boogaerts (N-VA).

“We plaatsen die blokken dus op het marktplein tegenover de Eikelstraat. Mogelijk doen we dit al tijdens de Fiesta Europa op 11, 12 en 13 december, maar zeker tijdens de kerstmarkt op 16, 17 en 18 december. Dit betreft louter een voorzorgsmaatregel, zonder dat er een nieuwe, specifieke dreiging is.”

CVR, GVA