Burgemeester Lier belooft: "Beroepskrachten zullen vrijwilligers niet vervangen"

Op 7 december 2015, over deze onderwerpen: Veiligheid (politie en brandweer)

bron foto: Lier In Beeld

Burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) heeft tijdens het naamfeest van de bescherm-heilige van de brandweer, Sint-Barbara, het Lierse brandweerkorps gerustgesteld. Beroeps-krachten zullen het werk van de vrijwilligers niet afpakken. [Lees hier de volledige toespraak!]

Het brandweerkorps van de stad Lier maakt sinds begin dit jaar deel uit van de Brandweerzone Rivierenland, die negentien gemeenten en vijftien brandweerposten telt. Dat die reorganisatie vooral bij de brandweervrijwilligers voor heel wat ongerustheid zorgt, maakte kapitein-postoverste Bart Stroobants tijdens zijn speech meteen duidelijk.

Burgemeester Frank Boogaerts stelde hen gerust. "De geruchten over zes beroepskrachten in Lier die voor de permanentie zullen zorgen, zijn onjuist. De vrees dat zij dus altijd het eerste voertuig zouden bemannen, klopt niet. Er komen immers geen zes beroepsleden in Lier en er komt evenmin een 24 uurpermanentie."

"Wat komt er dan wel? We behouden in Lier 56 vrijwilligers. De permanentie zal verzorgd worden door twee brandweerlieden gedurende de daguren van maandag tot en met zaterdag. Een van hen is een vrijwilliger, de andere een beroepspersoneelslid. Deze permanentie staat dus in voor slechts een klein deeltje van de bemanning van de autopomp die als eerste uitrukt, namelijk twee op zes. Deze beperkte permanentie overdag geeft trouwens meer zekerheid voor een snel vertrek van het eerste voertuig."

Burgemeester Boogaerts benadrukte dat de zoneraad van Rivierenland dit nog wel moet goedkeuren als deel van het masterplan. Die zoneraad vergaderde vrijdagnamiddag. "Het masterplan is nog niet formeel goedgekeurd", vernam uw krant na afloop van burgemeester Boogaerts. "Maar wat Lier betreft, zal er niets meer veranderen. Wat ik eerder aan de brandweerlieden verkondigde, blijft dus overeind."

Tijdens het naamfeest blikt de postoverste ook altijd terug op het bijna afgelopen jaar. "We zijn gespaard gebleven van grote stormen en rampen. We moesten wel meermaals uitrukken voor branden, waarvan toch enkele ernstige zoals in Spreet, Antwerpsesteenweg, Mijl, Tallaart en niet te vergeten een ernstige brand in een kinderdagverblijf", somde Bart Stroobants enkele interventies op. In totaal ging het om duizend interventies gespreid over 286 dagen.

Burgemeester Boogaerts sprak tot slot zijn appreciatie uit voor de grote inzet en gedrevenheid van de Lierse brandweerlieden. "De resultaten die jullie hebben geboekt, spreken boekdelen voor jullie ernst en kunde. Regelmatig ontvang ik trouwens brieven met dankbetuigingen over jullie interventies."

CVR, Het Nieuwsblad