Extra ANPR-camera's in Lier

Op 10 december 2015, over deze onderwerpen: Politie, Verkeersbeleid

Het stadsbestuur gaat de investeringen voor 2016-2019 met 3,6 miljoen euro verhogen. Dat biedt ruimte aan enkele nieuwe projecten.

Er wordt bijvoorbeeld meer 300.000 euro ingeschreven voor de aankoop van bijkomende ANPR-camera's. "We willen die slimme camera's zo snel mogelijk aankopen en installeren. De politie wint momenteel informatie in over hoe en waar we die camera's het best inzetten. We denken aan de Ring (R16) en een tweede reeks op de grens met alle aanpalende gemeentes. Of we kunnen er plaatsen op de grotere invalswegen", zegt burgemeester Frank Boogaerts (N-VA).

Momenteel is een deel van de historische stadsvesten 's avonds verlicht. Dat gaat het schepencollege de komende jaren uitbreiden. Kostprijs: 100.000 euro. "Er is hier veel discussie over geweest. De schoolgaande jeugd is alleszins altijd vragende partij geweest. Ze fietsen daar heel vaak over maar in de winter is het er pikdonker. Door de vesten te verlichten herwaarderen we ze dus als belangrijke, veilige fietsweg", stelt schepen van Jeugd Rik Verwaest (N-VA). De Stedelijke Academie voor Schone Kunsten tot slot krijgt een keramiekatelier van 174.950 euro. "Er komen in totaal vier lokalen op de eerste en tweede verdieping met onder meer een elektrische oven en een glazuurcabine", zegt schepen van Onderwijs Ivo Andries (Open VLD).

(CVR, Het Nieuwsblad)