Lier krijgt 40 nieuwe sociale flats bij langs Mimosalaan

Op 15 oktober 2015, over deze onderwerpen: Wonen

De Lierse Maatschappij voor de Huisvesting (LMH) gaat langs de Mimosalaan 40 nieuwe appartementen bouwen. Ze komen in de plaats van vijf oude flatgebouwen die nog voor het jaareinde gesloopt worden.

'De vijf appartementsgebouwen met telkens acht appartementen beantwoorden niet langer aan de huidige eisen inzake comfort, energiezuinigheid en oppervlakte. We hebben even overwogen om ze grondig te renoveren en bijvoorbeeld van twee appartementen telkens één te maken. Maar dit zou duurder zijn en tot beperktere resultaten leiden, zowel in aantallen als in energiekwaliteit', zegt directeur Marc Vanden Eynde.

'De huurders kregen in het begin van vorig jaar al de kans om een nieuwe woning te huren. Ze konden kiezen tussen een van de nieuwe appartementen in de Transvaalstraat, Rivierstraat of Invalidenlaan. Intussen staan de oude appartementen dus allemaal leeg. Volgende week duidt onze raad van bestuur een aannemer aan om de vijf gebouwen te slopen.'

'Vooraleer de aannemer aan de sloop kan beginnen, moeten de nutsmaatschappijen nog alle ondergrondse leidingen afkoppelen. Daarover hebben we dinsdag afspraken gemaakt. Het is de bedoeling dat de sloop van de oude appartementsgebouwen nog voor het einde van dit jaar gaat gebeuren.'

Bouwvergunning

'Momenteel bereiden we de bouwaanvraag voor. Op deze site komen 40 nieuwe appartementen met twee slaapkamers. Hiervoor zullen we ook een gedeelte van de Tulpenlaan innemen. Dat betekent dan ook dat een deel van deze straat verdwijnt, meer bepaald de aansluiting met de Mimosalaan. De appartementen komen allemaal langs de Mimosalaan. Achterliggend komt één gemeenschappelijk groen plein. We zorgen ook voor voldoende extra parkeerplaatsen door bestaande parkeerzones uit te breiden, bijvoorbeeld aan de garages in de Rozenlaan.' 'Wanneer alles goed gaat, hopen we dat de werken kunnen starten in het najaar van 2016. Met een bouwperiode van ongeveer twee jaar is de verhuring dan gepland tegen het najaar van 2018. We ramen dit bouwproject op vijf miljoen euro.'