Pallieters mogen naam voor nieuwe tunnel Ring kiezen

Op 4 februari 2016, over deze onderwerpen: Infrastructuur, Participatie, Verkeersbeleid

De werkzaamheden op het kruispunt van de Ring (R16) en de Mechelsesteenweg (N14) verlopen volgens schema. In april kunnen zowel de nieuwe tunnel als het vernieuwde kruispunt in gebruik worden genomen. De Lierenaars mogen de naam van de tunnel zelf kiezen. De werkzaamheden op de Lierse Ring naderen hun ontknoping. Over twee maanden kan het verkeer voor de eerste keer door de nieuwe tunnel rijden. Het bovengrondse kruispunt met de Mechelsesteenweg wordt dan ook opengesteld. “Er gaan geruchten de ronde dat de werkzaamheden niet volgens schema zouden verlopen en dat de tunnel niet hoog genoeg zou zijn”, zegt Jef Schoenmaekers, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Die geruchten zijn niet waar. De tunnel en het kruispunt worden in april in gebruik genomen, zoals gepland. De tunnel is met zijn 5 meter ook hoog genoeg.” Sinds oktober 2014 werken er tussen de dertig en vijftig mensen elke dag aan de vernieuwde kruising van de Ring en de Mechelsesteenweg. Het zijn dan ook de grootste werkzaamheden die de Pallieterstad gekend heeft sinds de voltooiing van de ringweg in 1976. Ingrijpende werken brengen ook verkeershinder met zich mee. “Het is een moeilijke oefening geweest”, zegt werfleider Ben Schelfhout. “Een tunnel bouwen onder een kruispunt dat open moet blijven, nuts- en rioleringswerken door externe firma's, de veiligheid van zwakke weggebruikers garanderen en tegelijk de hinder beperken, erg evident is het allemaal niet.”

Gevaarlijk kruispunt

De komende weken wordt de laatste hand gelegd aan de afwerking van de tunnel. Die gaat 362 meter lang zijn, waarvan 63 meter overdekt. Voor het hele gevaarte worden ruim 32 ton staalvezels, 1310 kubieke meter beton en 338 ton staal gebruikt. “Dit zijn belangrijke werkzaamheden voor de stad”, zegt schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA). “Over de heraanleg van dit gevaarlijke kruispunt wordt al sinds de jaren negentig gepalaverd. Nu is het eindelijk zo ver. Het zijn lastige jaren geweest, maar iedereen gaat beter worden van deze nieuwe inrichting.”

Na de openstelling in april gaat de laatste fase van de werkzaamheden in. De aannemer gaat dan de definitieve parallelwegen naast de tunnel aanleggen. Eerst wordt de rijrichting naar de Antwerpsesteenweg onder handen genomen, daarna is de zijde richting de Aarschotsesteenweg aan de beurt. In de plaats van de huidige, tijdelijke wegen komen brede, gescheiden fietspaden. Eind dit jaar zijn alle werkzaamheden achter de rug.

Vanaf vandaag kunnen de Lierenaars overigens beslissen welke naam de nieuwe tunnel krijgt. Een suggestie doen kan via de website van AWV, of door een van de 3000 postkaarten in te vullen die verspreid worden. Een jury kiest vanaf 4 maart drie mogelijkheden uit alle inzendingen. Daarna kunnen de Pallieters stemmen op hun favoriet. De winnaar mag de tunnel officieel voor geopend verklaren.

http://wegenenverkeer.be/werken/herinrichting-kruispunten-lier

GVA, Wout Engels

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is