Pallietertunnel onder grote belangstelling geopend

Duizenden mensen namen zondag een kijkje in de Pallietertunnel. Enkele uren later mochten de eerste voertuigen er al door.

Het kruispunt van de Lierse Ring (R16) en de Mechelsesteenweg (N14) staat bekend als een gevaarlijk kruispunt. “Deze tunnel zal de verkeerssituatie verbeteren: het verkeer wordt namelijk vlotter en veiliger”, zegt Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). “Doorgaand verkeer op de Ring kan voortaan altijd vlot rijden en het verkeer op de Mechelsesteenweg zal minder lang moeten wachten. Fietsers en voetgangers steken veiliger over.”

Tijdens de officiële opening dacht minister Weyts terug aan een bepaald ongeval. “Er zijn zo van die momenten in je leven, dat je altijd zult herinneren waar je was. Zo hoorde ik als tienjarige in de auto, op weg naar een kerstfeest, op de radio het nieuws over het dodelijke verkeersongeval van zanger Louis Neefs en zijn echtgenote op dit kruispunt in 1980. Het was de eerste keer dat ik met verkeersonveiligheid werd geconfronteerd. Ik had toen nooit durven denken dat ik daar 35 jaar later zelf iets zou kunnen aan doen.” Burgemeester Frank Boogaerts (N-VA) herinnerde zijn partijgenoot aan iets anders: “Deze tunnel is slechts één deel van het oorspronkelijke plan om ook de andere kruispunten op onze Ring te ondertunnelen”, zegt Boogaerts. “Maar misschien moeten we hiervoor wachten op betere tijden. Hoop doet leven, nietwaar?”

Betere mobiliteit

Boogaerts is ervan overtuigd dat de Pallietertunnel zijn nut zal bewijzen. “Deze nieuwe tunnel zal een volledig nieuwe situatie creëren op onze Ring en het doorgaand verkeer veel vlotter doen verlopen. De tunnel zal ertoe leiden dat doorgaand verkeer, dat niet in het centrum moet zijn, het centrum zal vermijden. Hierdoor verbetert de mobiliteit in onze binnenstad voor wie er wel degelijk een bestemming heeft.”

Over die vlottere mobiliteit waren niet alle aanwezigen het eens. “De Ring bestaat uit twee rijvakken in elke richting. De tunnel telt maar één rijvak per rijrichting. Het zou hier dus wel eens een flessenhals kunnen worden”, klinkt het. Enkele buurtbewoners twijfelen er dan weer aan of het op de Mechelsesteenweg daadwerkelijk minder lang aanschuiven zal zijn. Het effect van de Pallietertunnel kan voorlopig nog niet gemeten worden. Dat kan pas wanneer ook het bovengrondse kruispunt volledig afgewerkt is: in september of oktober.