Persbericht Agentschap Wegen & Verkeer: Nieuwe tunnel Ring Lier (R16) open vanaf 18 april!

De opening van de tunnel onder het kruispunt van de Ring met de Mechelsesteenweg in Lier komt met rasse schreden dichterbij. Over ongeveer een maand, op maandag 18 april, wordt de tunnel in gebruik genomen. Vanaf dan kruist het doorgaand verkeer op de Ring niet langer de Mechelsesteenweg, wat de veiligheid en de doorstroming ten goede komt. Het kruispunt boven op de tunnel gaat pas een week later open. Daardoor zal er tussen 18 en 25 april wel nog heel wat hinder zijn op het kruispunt. Vanaf 25 april is het kruispunt afgewerkt en starten we aan de parallelwegen langs de tunnel.

Officiële opening tunnel op 17 april

Op zondag 17 april zal de tunnel onder de Ring in Lier officieel geopend worden. In aanwezigheid van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA), het Lierse stadsbestuur en de drie winnaars van de naamwedstrijd zal het naambord van de tunnel onthuld worden. Om 12.30 uur zijn alle Lierenaars van harte welkom om een kijkje te komen nemen in de nieuwe tunnel. Er is een hapje en drankje voorzien en er zal van alles te zien en te beleven zijn: je kan een ‘werfie’ nemen, een timelapse-filmpje bekijken van de werken, kinderen kunnen met krijt een kleurtje geven aan de tunnel…. Kom wel op tijd want vanaf 15u sluiten we de deuren en starten we de voorbereidingen voor de opening voor het verkeer maandagochtend.

Tijdelijke verkeerssituatie tussen 18 en 25 april

Vanaf maandag 18 april rijdt het doorgaand verkeer op de Ring door de tunnel en wordt de focus verlegd naar de vierde en laatste fase van de werken, namelijk de aanleg van de parallelwegen. In de week van 18 tot 25 april wordt eerst nog een tussenfase afgewerkt. Het kruispunt van de Mechelsesteenweg met de Ring is dan grotendeels onderbroken. Verkeer richting Duffel en Lint komende van de ring uit de richting van Antwerpen blijft mogelijk, maar komende van Duffel en Lint de Ring oprijden is niet mogelijk. Het verkeer volgt de bestaande omleiding voor zwaar vervoer via de Waversesteenweg (N108). Komende van het stadscentrum kan het verkeer niet rechts afslaan en de Ring oprijden richting Antwerpen. Dit verkeer volgt een omleiding via de Boomlaarstraat. Verkeer op de Ring komende van Antwerpen kan aan het kruispunt niet linksaf slaan naar het stadscentrum en moet door de tunnel rijden om dan te keren via de keerlus.

Aanleg parallelweg westelijke zijde: 25 april tot eind juni (fase 4A)

Vanaf maandag 25 april worden de parallelwegen aan de westzijde van het kruispunt (kant Antwerpen) aangelegd. Dit heeft voornamelijk invloed op de verkeer dat van de ring uit de richting van Antwerpen komt en in de richting van Duffel en Lint moet afslaan en op het verkeer dat vanuit het stadscentrum komt en de ring op wil rijden richting Antwerpen. Het verkeer op de Ring komende van Antwerpen moet door de tunnel rijden om dan via de keerlus het kruispunt te bereiken. Verkeer komende van centrum Lier naar Antwerpen rijdt aan het kruispunt naar links en kan dan via de keerlus de tunnel inrijden.

Na afloop van fase 4A (eind juni) begint de aannemer aansluitend aan fase 4B (aanleg parallelwegen kant Berlaar) die duurt tot midden september. De omleidingen tijdens fase 4B worden later gecommuniceerd.

Blijf op de hoogte

Op de website www.wegenenverkeer.be/lier kan u alle informatie over deze werken terug vinden.

Hebt u nog een vraag over de werken? Richt u dan tot het contactpunt van Wegen en Verkeer Antwerpen: bereikbaar.antwerpen [at] wegenenverkeer.be en 0477 477 476.

Voor handelaars en bedrijfsleiders staat de bedrijfsadviseur van Wegen en Verkeer Antwerpen klaar: johan.vanloon [at] unizo.be en 0479 691 483. Ook wie geen lid is van Unizo kan bij hem terecht.