Rolstoel-app gidst u efficiënt door de stad

Op 8 maart 2016, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Toegankelijkheid

Hoe toegankelijk zijn Lierse horecazaken en winkels voor rolstoel-gebruikers? Die informatie kunt u voortaan terugvinden op de app On Wheels. Enkele vrijwilligers controleren de komende maanden driehonderd zaken. Maar handelaars kunnen hun zaak ook zelf online zetten.

De applicatie On Wheels bestaat bijna een jaar en telt ondertussen gegevens van meer dan 5.500 handelszaken in zeven steden. Daarnaast werden recent ook de gegevens van ongeveer 15.000 aangepaste parkeerplaatsen aan de app toegevoegd. “Via onze app kan de gebruiker handelszaken opzoeken specifiek voor zijn of haar noden. Door het ingeven van de rolstoelbreedte en de hoogte van de drempel die de persoon kan nemen, verschijnen alle restaurants, cafés, hotels, apothekers, bezienswaardigheden,

banken, ziekenhuizen, parkings en toegankelijke toiletten die de gebruiker wenst te zien. Je ontdekt algauw dat je op meer plaatsen binnen kunt dan je had vermoed”, zegt Joke Van der Auwera, die samen met Michiel Desmet de app bedacht. De vzw On Wheels heeft zopas met de stad Lier een overeenkomst afgesloten, waardoor vrijwilligers binnenkort driehonderd horecazaken en winkels in de binnenstad en het centrum van Koningshooikt gaan bezoeken en opmeten. Het aantal drempels wordt geteld en de hoogte ervan gemeten, net als de breedte van de deur.

Maatwerk

Dan volgen de opmetingen binnen. Kan een rolstoel bijvoorbeeld vlot draaien? Als er een aangepast toilet is, worden de deuropening en de plaats naast het toilet gemeten. Als het sanitair zich op de eerste verdieping bevindt en er is een lift, worden de breedte van de liftdeur en de diepte van de lift gemeten. Aan de opmeters wordt ook gevraagd om foto's te nemen.

Schepen van Mobiliteit Bert Wollants (N-VA) vindt de On Wheels-app een belangrijk en nuttig initiatief. “Wij proberen te werken aan een stad die zo toegankelijk mogelijk is voor iedereen. Maar dat is niet zo evident in een historisch gegroeide stadskern. Deze app is alvast een goed instrument om te laten zien hoe toegankelijk de middenstand en de dienstverlening in onze stad zijn. Daarom geven we de vzw On Wheels een budget om alvast driehonderd locaties zo vlug mogelijk te laten opmeten. Dat moet andere middenstanders aanzetten om hun eigen zaak op de app te plaatsen.”

Twee zaken

De applicatie voor Lier staat nog maar sinds zondag online, vandaar dat u voorlopig over maar twee zaken informatie vindt: restaurant Het Moment op de Grote Markt en supermarkt Proxy Delhaize in de Eikelstraat. Parkeerplaatsen voor mensen met een handicap staan wel allemaal al online.

www.onwheelsapp.com